”Vi har mycket att utveckla tillsammans med Hitachi”
Hjullastarmarknaden är stor i Sverige och om Delvator får som de vill så kommer fler av dem att i framtiden lysa Hitachi-orange.
– Vi är historiskt starkast på grävmaskiner, såväl band- som hjulgående. Inom hjullastare har vi en viktig tillväxtpotential, vi har en konkurrenskraftig produkt som har alla förutsättningar på marknaden, säger Jonas Jaenecke, VD för Delvator.
Delvator grundades 1986 av Christer Arvidson, i början med agentur för Liebherr. Agenturerna har växlat men i samband med att Fiat och Hitachi år 2000 bestämde sig för att gå skilda vägar så valde Delvator att representera Hitachi – ett märke som företaget förblivit troget sedan dess.
Hitachi är ett världsledande japanskt företag med många verksamheter – allt från tåg till avancerad medicinteknologi och just entreprenadmaskiner. Företaget har över 300 000 anställda över hela världen. Delvators samarbete med Hitachi begränsar sig till anläggningsmaskiner.
– Vi tycker fortfarande vi har mycket att utveckla när det gäller Hitachi, men det innebär inte att vi för all framtid är låsta vid att enbart ha Hitachi som agentur. Hitachis dealers i andra länder har ofta fler agenturer, säger Jonas Jaenecke.
Företaget har sitt huvudkontor i ett industriområde i skånska Eslövs utkanter och en filial i Härnösand.
– Vi är ca 35 personer anställa varav ca 20 här i Eslöv och fem i Härnösand. Sen har vi också ett 10-tal säljare som sitter spridda runt om i landet.
Till verksamheterna i Eslöv och Härnösand är verkstäder knutna, verkstäder som främst arbetar med att kundanpassa maskinerna.
– Entreprenadmaskiner ska oftast – till skillnad mot bilar – anpassas individuellt. Kanske inte så konstigt med tanke på all tid en maskinförare tillbringar i hytten, säger Jonas Jaenecke.
Om en maskin går sönder så åtgärdas detta ofta ute i fält. Delvator har ett nätverk av verkstäder som ansvarar för såväl fältservice som själva verkstaden i ett geografiskt område. Liksom många andra företag optimerar Delvator sin lagerhållning av reservdelar, en kombination av eget lager och Hitachis centrallager säkerställer tillgänglighet och snabba leveranser.
– Hitachis maskiner är kända för hög kvalitet vilket naturligtvis också påverka andelen reperationer och efterfrågan på reservdelar. Hitachi-maskiner säljs på kvalitet och inte pris. Kunderna är märkestrogna och den totala maskinekonomin är konkurrenskraftigt.
Hitachis tillverkar även ett komplett produktprogram för gruvindustrin, produkter som Delavtor naturligtvis också erbjuder på den svenska markanden.
– Gruvmarknaden är ett viktigt markandssegment, en det är en krävande marknad där försäljning och eftermarknad måste gå hand i hand. En stor gruvmaskin ska inte stå still och det innebär extra utmaningar på servicesidan.
Förutom att vara generalagent för Hitachi arbetar Delvator med begagnade maskiner. Maskiner som tas i inbyte när nya maskiner säljs. Maskinerna omsätts oftast i Sverige men det händer att man också säljer till utlandet.
– Svenska maskiner har ett gott rykte. Man har skött servicen och de har varit väl omhändertagna.