Västsvenska paketet prov för nytt arbetssätt
Samtidigt som alla stora projekt i västsvenska paketet och Västlänken drar igång inför Trafikverket ett nytt arbetssätt.
– Trafikverket ska få en mer renodlad beställarroll och större ansvar ska läggas ut på entreprenörerna, säger Martin Laninge, brospecialist och enhetschef på Trafikverket.
Det nya arbetssättet införs över hela landet men i och med de stora projekten i Västsverige sammanfaller i tid med det nya arbetssättet så blir det här också en test på hur det fungerar.
Men någon återvändo finns inte.
– Trafikverket har fått regeringens uppdrag att ta ansvar för
produktivitetsutvecklinen inom anläggningsbranschen, säger Martin Laninge.
– Det är det här arbetssättet man ska tillämpa framöver.
Och det är inte bara i Västsverige som det byggs mycket. Liknande utvecklingen finns i alla storstadsområden.
Utvecklingen mot att allt större ansvar läggs ut på entreprenörerna har pågått under några år.
– Vad vi hittills hört från entreprenörerna är de nöjda och det fungerar bra, säger Martin Laninge.
Förutom sin roll som brospecialist på Trafikverket är Martin Laninge också ordförande i Brosamverkan, ett samarbete mellan beställare, konsulter, entreprenörer och leverantörer. I styrelsen sitter representanter från bl.a. Chalmers, Skanska och COWI.
Från början hade föreningen sin bas i Västsverige men nu omfattar den hela landet.
– Det är en unik, helt ideell förening, säger Martin Laninge.
Nästa år fyller föreningen 25 år vilket firas i samband med den årliga brobyggardagen i januari.
– Det är Sveriges största arrangemang inom anläggningsbranschen med mellan 600-700 deltagare, säger Martin Laninge.