Västsvenska arbetskläder tar för sig
En ny aktör på höstens Entreprenad Live är Lager157 vars basprodukter blivit allt mer efterfrågade, även som profilkläder. På Ring Knutstorp 5-7 september visas bland annat en serie arbets- och varselkläder för en bredare publik.
När Torleif Syrstad gick i mål som segrare i årets Vasalopp innebar det starten på en tid med bråda dagar för konfektionsbolaget Lager157. Företaget valde år 2014 att starta Lager157 Ski Team med syftet att tävla i Ski Classics. I det mest klassiska av alla klassiska skidlopp kunde i år en av lagets åkare ta emot segerkransen. Laget lyckades med konststycket att få med fem åkare bland de åtta främsta. Framgången blev mycket uppmärksammad på många håll.
– Responsen överträffade alla förväntningar. Vi fick betydligt fler förfrågningar än vanligt och det i en tid när vi också börjat leverera profilkläder, arbetskläder och varselkläder till bland annat föreningar, skolor, kommuner, byggföretag och lantbrukare, säger Stefan Johansson, försäljningschef för 157Work.
Lager157 bildades 1999 i Sjuhäradsbygden, en region med lång tradition av såväl textilindustri och handel med ”Value for Money” som något av ledstjärna. Företaget har sedan dess vuxit till en faktor att räkna med på den svenska och norska marknaden och växer nu även i främst Danmark och Finland med sitt utbud av kläder, skor och accessoarer för främst vardag och fritid – och på senare tid även arbetskläder.
– I dag har vi ungefär 80 butiker och närmar oss tre miljarder kronor i omsättning. Vårt fokus är norra Europa, och vi har ingen brådska. Vi skyndar långsamt. Våra basprodukter är skjortor, tröjor och outdoorbyxor. Nu breddar vi sortimentet med varselkläder och arbetskläder som kan användas inom exempelvis bygg, service och lantbruk. Varselkläderna finns inte i våra butiker, bara i vårt stora huvudlager utanför Ulricehamn, nära huvudkontoret i Gällstad. Det är förresten härifrån företaget fått sitt namn – läget vid länsväg 157, säger Stefan Johansson.
Ända sedan starten har enkelhet varit A och O för företaget. Det börjar redan med logotypen i svart och vitt och typsnittet Arial som fanns högst upp i de typsnitt som levererades i den tidens persondatorer. Samtidigt betonar Stefan Johansson att företaget går sin egen väg i stället för att följa massan. Marknadsföring på nätet är inte intressant, produktutbudet är förhållandevis begränsat liksom storlekarna, de största och minsta väljs bort – bygg- och varselkläder finns dock i ett större utbud av storlekar. När modet växlar i allt snabbare takt, väljer Lager157 att bli ännu enklare, ännu mer basic – och därmed mer tidlösa.
– Sedan 2014 säljer vi enbart vårt eget märke, 157. Därigenom har vi full kontroll över hela försörjningskedjan. Vi väljer att jobba med material av hög kvalitet, och så mycket som möjligt med rena materialkompositioner, vilket är ett viktigt led i målet att allt ska vara återvinningsbart till 100 procent. Vi väljer också tidlösa basfärger i första hand. Vi har egna designer som jobbar nära säljarna, vilket i praktiken innebär att kläderna utformas av personer som verkligen har örat mot marknaden. Två av våra designer arbetar i dag huvudsakligen med arbets- och varselkläder.
– Den lösning vi valt har varit värdefull vid utvecklingen av våra arbetskläder som snabbt kan anpassas till marknadens önskemål. När kunderna vill ha förändringar som större spikfickor och speciella fickor för mobiltelefoner kan vi snabbt anpassa våra produkter till önskemålen. Vi har inga egna produktionsanläggningar, men lägger våra beställningar i fabriker med gott renommé och som lever upp till de hårda krav som ställs inom EU. De fabriker vi väljer tillhör ofta stora företag och tillverkar till andra stora varumärken, exempelvis Lee och Gina Tricot. Då är vi flera som kan säkerställa att material, produktion och transporter sker enligt gällande krav. Vi arbetar också med systematiska uppföljningar av leverantörer och partners.
– Att vi nu börjar jobba med arbets- och profilkläder är egentligen ingen speciell strategi. För tre-fyra år sedan började vi få ett snabbt ökande antal förfrågningar om tryck på våra kläder från bland annat föreningar och företag som uppskattade våra basprodukter, både med avseende på design och kvalitet. Vi har helt enkelt byggt vidare på den linjen och kan nu erbjuda både tryckta och broderade logotyper även i små serier. Segmentet växer snabbt och vi har stora förväntningar på Entreprenad Live där vi kan visa våra arbets- och varselkläder som nu har ungefär ett och ett halvt år på nacken.
Bygg- och anläggningsbranschen har i många år strävat efter bland annat minskade utsläpp. Miljöpåverkan är en faktor som även Stefan Johansson lyfter fram som något av en ledstjärna för Lager157, något som styr bland annat materialval, produktionsmetoder och transporter.
– Ett annat exempel är att alla transporter från våra fabriker går till samma ställe, vårt centrallager utanför Ulricehamn. Det innebär färre hamnar att besöka på vägen, resan blir snabbare, billigare och mindre belastande för miljön. Härifrån kan vi styra transporter till våra butiker i Norden och i framtiden även i andra länder, säger Stefan Johansson.
157Work träffar ni i monter 333 på mässan