Vågar vi vara annorlunda?
Vill vi göra intryck på kunderna?
Får vi kunderna att minnas oss?
Med frågeställningar som dessa utmanade Rune Rennemark utställarna på utställarträffen på Ring Knutstorp på onsdagen.
Rune Rennemark har mångårig erfarenhet som föreläsare och inspiratör. Men han driver också själv företag som renoverar VA-rör.
– Jag är övertygad om att ju mer vi informerar oss på internet desto viktigare blir det personliga mötet.
– Vi kan ta reda på mycket på internet . Men när vi väl kommer till det personliga mötet – då måste detta funka.
Han uppmanade kunderna att jobba med sina budskap. Dessa kan ofta vara tekniskt korrekta men säger inte kunden något.
Han tog som exempel ett försäljningsmaterial för en bildprojektor som helt villat bort sig i allt för tekniska beskrivningar. Det är t.ex. mer lättförståeligt och tilltalande för kunden om man talar om att ”en projektor kan visa bilder även i dagsljus” än att skryta med att den har ”1600 lumen”.
Rune Rennemark uppmanade besökarna att planera för en kundträff i montern och att fundera igenom hur man ska bjuda in till ett sådant möte.
– Kanske ska inbjudan se olika ut om den går till trogna kunder eller till nya kunder.
Han tyckte också att utställarna ska träna på den inledande frågan när en kund kommer till montern.
– Ofta frågar man : ”Kan jag hjälpa till med något?” och får i över 90 procent av fallen ett nekande svar.
– Bättre då att ställa öppna frågor som kan leda vidare till något och som ger utställaren möjlighet att skilja riktiga kunder från de som bara tar upp tid.
Och det kanske viktigaste av allt – uppföljning.
– Almanackan ska vara tom dagarna efter mässan så att man kan göra uppföljningar.
Kan man inte göra uppföljningar är det ofta meningslöst att delta i en mässa.
Han avslutade med att betona vikten av att vara noggrann med detaljer.
– Amerikanerna är duktiga på det här och talar om ”Dedication to details”. Det är ofta de små detaljerna som skiljer en bra mässa från en mindre bra.