Tyskt-holländskt bolag bygger Marieholmstunneln
Joint venture-konsortiet Züblin och Boskalis har tilldelats entreprenaden för Marieholmstunneln i Göteborg. Kontraktssumman är på drygt 1,5 miljarder kronor. Marieholmstunneln är en ny vägtunnel under Göta Älv och ska avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln och ingår i Västsvenska paketet.
Överprövningstiden går ut måndagen den 19 maj.
– Om vi inte blir försenade av överprövningar så hoppas vi kunna gå igång så snart som möjligt, säger Stein Kleiven, Trafikverkets projektledare för tunnelbygget.
Züblin är ett tyskt bolag och Boskalis är ett holländskt företag. Båda är stora internationella entreprenadföretag.
Tre anbud hade kommit in till Trafikverket.
Marieholmstunneln är det mest omfattande men också den kostsammaste delen av den nya Marieholmsförbindelsen, som också innehåller en ny järnvägsbro.
Entreprenaden för järnvägsbron har tidigare tilldelats Skanska och entreprenaden för trafikplats Marieholmsförbindelsen har gått till Peab.
Tunneln byggs som en sänktunnel med färdigbyggda tunnelelement som flytande fraktas ut till rätt läge och sedan sänks ned. Tunneln kommer att få två tunnelrör, ett för vardera körriktningen. Mellan de två tunnelrören byggs en servicegång.
Tunneln under Göta älv blir knappt 500 meter lång. Den utformas med tre körfält i vardera riktningen. Referenshastighet i tunneln är satt till 70km/timmen. Valet av farledsdjupet blir styrande för tunnelns utformning vad gäller lutning och den fria höjden i tunneln under farleden.