Tre förslag till ny Öresundsbro – kan sluta med ett fjärde…
En ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark är framtidens stora infrastrukturprojekt i södra Sverige.
Entreprenad Live bad Erik Magnusson kommentera de olika alternativen. Erik Magnusson har i många år för Sydsvenskans räkning bevakat utbyggnadsplanerna över Öresund.
– De tre huvudalternativen är tåg/bil tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, Europaspåret mellan Landskrona och norra Köpenhamn och utbyggnad av Köpenhamns metro till Malmö, säger Erik Magnusson.
– Men det finns också ett fjärde alternativ att helt enkelt bygga ut den nuvarande Öresundsbron.
1. HH-spåret
Huvudförslaget innebär två separata tunnlar. Den ena är en tågtunnel som går från Helsingborgs centrum till Helsingörs centrum. Den andra tunneln är för bilar och mynnar söder om såväl Helsingörs som Helsingborgs centrum. Alternativet utreds just nu av såväl danska som svenska trafikverket.
– HH-tunneln är den som har starkast uppbackning just nu och stöds av Region Skåne, säger Erik Magnusson.
– Problemet är att man inte riktigt vet vad man ska göra av tågtrafiken på den danska sidan.
Svårigheten med det här alternativet är att danskarna får över en massa trafik norr om Köpenhamn som sedan måste ta sig förbi Köpenhamn för att ta sig söderut i Europa. Förutom att det kostar en massa i nya väg- och järnvägar så är många danskar måttligt intresserad av tung trafik på den ”danska guldkusten”.
– Man kan lugnt säga att entusiasmen för det här förslaget är större på den svenska än den danska sidan, säger Erik Magnusson.
2. Europaspåret
En järnvägsförbindelse mellan Landskrona och Köpenhamns norra delar. Förslagets främste förespråkare är Landskrona starke man och kommunalråd Torkild Strandberg. Han argumenterar mot HH-tunnel som han hävdar inte kan transportera godståg eftersom Öresund är för djupt utanför Helsingborg och dessutom finns det inga anslutningsräls på danska sidan. Däremot, hävdar han, skulle en tunnel från Landskrona nästan komma rakt in på Hovebangården i Köpenhamn och tåget skulle kunna fortsätta ner i Europa.
– Europaförslaget är ju bara för järnväg och har inte riktigt fått något genomslag, kommenterar Erik Magnusson.
3. Metro-spåret
Förslaget går ut på att Köpenhamns Metro via en tunnel förlängs till Malmö. Förslaget backas upp av ledningen i såväl Malmö som Köpenhamn. För en Malmöbo är förslaget lockande då man utlovar avgångar varannan minut och en restid på 20 minuter. Nackdelen med förslaget är att det varken löser problemet med lastbilstrafiken eller den ökande godstrafiken eftersom rälsen enbart är avsedd för tunnelbanetåg.
– Men det är det förslag som är marknadsmässigt intressant. Man kan via biljettintäkterna från passagerarna nå lönsamhet.
4….bättra på Öresundsbron
Ett fjärde, men mindre diskuterat alternativ, är att förbättra Öresundsbrons kapacitet.
– Ägarna till Öresundsbron ser ingen anledning till oro och tror det dröjer ytterligare 20 år innan de nått kapacitetstaket. En oväntat snabb trafikökning på grund av Fehmarn-bält tunnel är det enda som de tror på kort sikt kan ändra på detta, säger Erik Magnusson.
Och det finns mycket som kan göras. Ett dubbelspår på Pepparholmen, ökad kapacitet både på Kastrup och på den svenska sidan, en ny tågtunnel mellan Pepparholmen och Danmark (för godstrafik) kan lätta på trycket i många år framöver.
5. De övriga förslagen.
….Mats Améen, tidigare chefsstrateg på Skånetrafiken, har föreslagit en ny rak järnvägstunnel mellan Malmö centrum och Köpenhamns centrum anpassad för höghastighetståg.
….Dansk byggeri har för ett tiotal år sedan föreslagit en tågtunnel mellan Falsterbo och Stevns på Själland (långt söder om Köpenhamn) som skulle leda tågen rakt på Fehmarn-tunneln (och Nordsjälland och Köpenhamn skulle slippa tung tågtrafik).