Swecon tar emot med digitalisering och elektricitet
Två stora utmaningar för entreprenadmaskinsbranschen är att minska behovet av fossila drivmedel och att öka effektiviteten. Det har inte minst Volvo tagit fasta på och Swecon kommer på Entreprenad Live framför allt att visa nya landvinningar inom eldrift och digitalisering.
Volvo behåller sin ställning som en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner. På den lista som presenterades i våras av International Construction ligger den svenska maskinjätten på sjätte plats som största europeiska tillverkare.
Företaget har mer än någon annan tillverkare tydliggjort att fossila bränslen ska fasas ut.
— Volvo ska ligga i frontlinjen, även om det är många som strävar i samma riktning. Vårt mål är att uppnå netto nollutsläpp av växthusgaser i värdekedjan år 2040. Redan till 2030 ska minst 35 procent av våra producerade maskiner vara eldrivna. Målet är att vi redan då ska kunna erbjuda mer än 100 olika eldrivna modeller, sade exempelvis Niklas Nillroth, Head of Sustainability och Public Affairs vid Volvo Construction Equipment i våras till Entreprenad Live.
Satsningen på eldrift kommer inte att gå besökarna förbi på Entreprenad Live 7-9 september i Göteborg.
— Vi kommer att ha ett tydligt eltema med vår 24-tonsgrävare EC230 Electric som något av huvudnummer. Det är Volvos första medelstora eldrivna grävmaskin och har testats framgångsrikt i kommersiella applikationer i Kina och Norge och precis släppts i Europa. Modellen har redan använts vid fossilfria arbetsplatser som förskolan Ottfjället i Östersund och Slakthusområdet i Stockholm, säger Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikation på Swecon.
Volvos stora ambitioner om att kunna erbjuda fossilfria lösningar fick ett stort genomslag redan på Bauma 2019 då företaget lättade på förlåten till 2,7-tonsgrävaren ECR25 Electric och hjullastaren L25 Electric.
— Två år senare ville Stena Nordic Recycling i Halmstad testa den elektriska grävaren i sin verksamhet. Maskinen har hanterat runt 20 ton återvunnen plast i veckan och börjar närma sig 3 500 drifttimmar, vilket gör den till den elektriska grävmaskin från Volvo som gått flest timmar i hela världen. Nu får besökarna på Entreprenad Live möjligheten att själva lära känna såväl den maskinen som andra eldrivna modeller, säger Fredrik Rigö.
Några som också fått lära sig mer om de eldrivna maskinerna är teknikerna.
— Vi måste kunna ge våra kunder bästa möjliga service och vi var tidigt ute med att utbilda våra tekniker. På så sätt har vi säkrat den kompetens vi behöver i vår organisation. På samma sätt har vi också arbetat hårt med att försöka säkra tillgången på reservdelar och komponenter, till exempel batterier, säger Johan Ottosson, försäljningschef på Swecon, Region Syd.
Just komponentbristen blev annars ett gissel för maskin- och fordonstillverkare över hela världen i samband med coronapandemin.
— Leveranstiderna blev verkligen en utmaning. Från leveranstider på tre till sex månader kunde det i värsta fall dröja upp till ett och ett halvt år innan beställaren fick sin maskin. Vi är inte riktigt ikapp än, men vi har hela tiden kunnat hantera situationen på ett sätt som uppskattats av kunderna. För Swecon har marknaden varit bra i många år nu. Även under pandemin var det en ökande marknad. Det har varit god efterfrågan på våra kunders tjänster, säger Johan Ottosson.
— I viss mån har vår orderingång stagnerat, men eftersom kunderna de senaste åren ändrat beteendet genom att tidigarelägga sina beställningar är orderstocken fortfarande god.
Det andra huvudbenet på mässan blir utbudet av tjänster och den digitalisering som i hög grad ska underlätta såväl administration som produktionsarbete och bidra till minskad miljöbelastning i den äldre maskinparken.
— I princip försöker vi ta ett helhetsgrepp som omfattar både dagens verklighet och morgondagens. Vi har bland annat bildat ett helt nytt affärsområde för tjänster och kompletterande produkter. Förhoppningen är att vi, tillsammans med våra kunder, ska växa genom att ta itu med framtidsfrågorna redan nu, säger Fredrik Rigö.
Det går inte att enbart fokusera på den kommande maskingenerationen. Det krävs fortsatt arbete med att minska den äldre maskinparkens klimatavtryck och öka dess lönsamhet parallellt med att den nya tekniken fasas in. Därför bedriver Swecon nu ett arbete som bland annat handlar om att utveckla konsulttjänster, digitala tjänster och utbildningar som kan paketeras på det sätt som anpassas till varje kunds behov.
Digitala lösningar har stor betydelse och de får rejält med utrymme på Entreprenad Live. I utbudet finns bland annat:
Connected Map är en tjänst som ska ge en total arbetsplatsöversikt för såväl Volvomaskiner som maskiner och fordon av andra fabrikat samt personal inom en arbetsplats. Lösningen ska ge användarna större förståelse för arbetsplatsens produktion och effektivitet tack vare en översikt i realtid över maskinpostionering. Varje fordons produktion per last- och lossningsplats och varje besökare på en arbetsplats som är ansluten till appen syns även för alla enheter som är anslutna.
— Tekniken har bland annat testats på Cementa i Skövde med gott resultat, säger Fredrik Rigö.
Connected Load Out digitaliserar utlastningsprocessen. Genom att koppla samman platskontor, lastare och lastbilar kan arbetsplatsen planera i förväg och matcha inkommande order med tillgängliga lastare, vilket ska resultera i kortare väntetider genom ett effektivare utnyttjande av lastbilar och lastare.
Task Manager är ett verktyg för arbetsledning. Det är en användarvänlig webbapplikation, som kopplar samman människor, maskiner och projekt, och ger insikt i realtid i de många uppgifter som utförs på en hektisk arbetsplats. Det utlovas bidra till att aktiviteter utförs enligt mål, i tid och inom budget.
Utbudet av digitala lösningar är större än så, bland annat utlovar Swecon en helt ny app och en egen plattform för e-handel.