Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
13 mars 2019

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges största bygge. Det är Region Skåne som bygger en tågdepå för Öresundstågen värt 1,5 miljarder kronor.
– Det har gått bra, säger Henrik Slätt, som från NCC:s sida har hållit i markarbetena för vagns- och tvätthallarna.

Kärråkra ska bli Sveriges modernaste tågdepå och ska se till att de 111 Öresundstågen i fortsättningen är renare, helare och kommer bättre i tid.

– I dag servas Öresundstågen i Helgoland, en gammal dansk anläggning med begränsad kapacitet, berättar Region Skånes biträdande projektchef Håkan Falkboo.

Håkan Falkbo, biträdande projektchef.

Tågdepåer är en bristvara inom hela EU-området och 2015 beslöt Region Skåne att i egen regi bygga Kärråkra.
– Det blir en komplett och häftig anläggning där man rengör och reparerar tågen, berättar Håkan Falkboo.

Anläggningen kommer att ägas av Region Skåne som hyr ut den till Öresundstågen. Dessa i sin tur upphandlar vem som ska köra tågen och sköta underhållet. Även Pågatågen ska använda anläggningen som uppställningsplats och för att svarva sina hjul.
– Som resenär kommer du att märka att Öresundstågen är renare, inte minst toaletterna som har fungerat lite si och så, säger han
– Men trafiken kommer också att fungera bättre och tågen kommer att komma bättre i tid. I dag står många tåg stilla därför att det är kö till översynen i Helgoland. Men den här anläggningen hinner vi med att reparera tågen, fler kan vara i trafik och slutändan kommer vi att göra besparingar på bygget i Kärråkra.

Bygget närmare sig slutet. Men innan alla besiktningar och efterinstallationer är gjorda hinner det bli december 2020.

I Kärråkra kommer 150 personer att arbeta
NCC har haft om bygget och Starka i Kristianstad har stått för betongelementen.
– Vi har gjort det mesta av markarbetena i egen regi men hyrt in maskinförare, berättar Henrik Slätt.
– Det har varit ett stort bygge. Bara verkstaden är på 13000 kvadratmeter och sen tillkommer flera sidobyggnader, säger han.

13 mars 2019

7 saker du inte visste förra veckan

1. Vill snabbygga höghastighetståg på pelare2. Första 5G-nätet hos Volvo3. Hässleholm tvingas acceptera privata fiberföretag4. Polacker gillar bättre lön och villkor5. Travbana ger [...]

Läs mer ›
27 februari 2019

Fler utställare och större område på Entreprenad Live

Peter Eriksson och Hans-Erik Kristensson är människorna bakom Entreprenad Live. Trots att det fortfarande är mer än sex månader kvar till mässan så är det i full gång med [...]

Läs mer ›
27 februari 2019

Bygg- och entreprenadkonjunkturen fortsatt stark i södra Sverige

Bygg- och entreprenadkonjunkturen visar på stora regionala skillnader. Medan bromsarna slagit till i Stockholm så är det fortsatt bra om än långsammare tillväxt i Skåne och Västsverige. [...]

Läs mer ›
27 februari 2019

7 saker du inte visste förra veckan

  1. Uppåt för maskinförsäljningen 2. Maskinia satsar i Västerbotten 3. Hon gjorde trasiga elverktyg lönsamma 4. Grävmaskin räddade älg 5. Unikt solur hittat vid Västlänken 6. [...]

Läs mer ›
30 januari 2019

Är du nöjd med Stora Infradagen, Hampe Mobärg?

Stora Infradagen lockade mer än 350 besökare till ett välfyllt Näringslivets Hus i Stockholm förra fredagen. Arrangerande Maskinentreprenörerna bjöd på ett varierat program med [...]

Läs mer ›
30 januari 2019

Varför är personalen viktig, John Fransson?

Satsa på personal. Det är företagets viktigaste resurs! John Fransson och Frentab har en tydlig idé om hur entreprenadbranschen ska bli mer attraktiv. Han framförde sina synpunkter på [...]

Läs mer ›
30 januari 2019

Varför fick du priset, Robin?

Robin Wallenius fick på Stora Infradagen ta emot Infrastipendiet på 30 000 kronor. Han fick det som ”Branschens snille” och i motiveringen stod bland annat: ”Robin Wallenius håller på [...]

Läs mer ›
Utställare 2023, Göteborg-Landvetter