Svårt hitta maskinförare för entreprenörer i guldsits
Den länge förutspådda överhettningen av entreprenadarbetsmarknaden i Västsverige är nu verklighet. Behovet är stort av maskinförare och anläggningsarbetare.
Ett guldläge för maskinentreprenörerna men myntet har en baksida – det är svårt att hitta anställda.
Och svårare kommer det att bli.
– Alla resurser sugs just nu till Västsverige. Det kommer att hålla på i många år framöver, säger Uno Hallgren, regionchef för Maskinentreprenörerna Väst.
Trycket på arbetskraft förändrar också pris- och lönebildningen.
– Det är sådan brist på maskinförare att företagen har börjat bjuda över varandra med lön.
Men utvecklingen öppnar också för företagen att se över sina prislistor.
– Kan man inte ta bättre betalt i dag så vet jag inte när man skulle kunna göra det, säger Uno Hallgren.
Bilden av arbetskraftsbrist bekräftas av Christer Niklasson, byggsamordnare på Arbetsförmedlingen i Göteborg.
– Det har blivit succesivt värre och inte minst Västlänken ökar efterfrågan.
På arbetsförmedlingen finns ingen uppsjö av arbetssökande som kan matchas med rätt arbetsgivare.
– Tvärt om, det är ett problem som branschen haft att brottas med i några år, samtidigt har branschen varit dålig på att anställa lärlingar tidigare, säger Christer Niklasson.
Någon snabb lösning är svår att se.
Utbildningar till bygg- eller anläggningsarbetare har lockat färre sökande de senaste åren. Flera kommuner har valt att lägga ner sina utbildningar även om många nu jobbar för att vända den trenden. Och bland dem som trots allt valt dessa utbildningar så har byggprogrammen kommit i första hand.
– Maskinförare och anläggningsarbetare har ofta varit andrahandsvalet.
Maskinentreprenörerna bidrar på sitt sätt för att vända trenden och satsar på ME-skolan.
– Men det kommer inte att räcka till. Vi har dessutom en stor puckel av äldre maskinförare som inom några år kommer att gå i pension. Många av dem är både 60 och 70 år och kör på övertid.
Både branschen och arbetsförmedlingen har försökt tänka nytt och snegla på nya lösningar. Bland annat har man tittat på gruppen nyanlända flyktingar.
– Visst finns det ett fåtal syriska ingenjörer i den gruppen, men de kan få jobb framför allt inom byggsektorn, inte på anläggningssidan.
Den stora efterfrågan skulle också kunna öppna upp för utländska aktörer.
Men varken Uno Hallgren eller Christer Niklasson har hittills hört talas om rekrytering av utländska maskinförare, undantaget specialmaskiner. Bl.a. maskinförarbeviset sätter stopp för en sådan utveckling. Även om ingen av dem håller för otroligt att utvecklingen kan komma att gå åt det hållet.
Däremot har Uno Hallgren börjat se en sådan utveckling bland anläggningsarbetare.
– De stora företaget skaffar sig underavdelningar där man anställer utländsk arbetskraft, säger Uno Hallgren.
– Har man en grävmaskin i dag så har man guldläge, säger Uno Hallgren.