Stora förväntningar på välbesökt utställarträff
Förväntningarna är stora på höstens Entreprenad Live-mässa i Göteborg. Det framgick när arrangörer och utställare möttes till en välbesökt utställarträff på Stora Holm i tisdags.
– Det är på tiden, sa Tomas Magnusson, från Wacker Neuson, ett av de utställande företagen.
Västsverige har länge saknat en entreprenadmässa, framhöll Hans-Erik Kristensson från arrangerande Entreprenad Live, som skäl till att mässan förlagts till just Stora Holm. Regionen står inför mycket stora infrastrukturinvesteringar, fortsatte han. Det innebär mycket entreprenadjobb och i slutändan kommer det våra utställare till godo.
En mässa är en kraftsamling för branschens aktörer och det är viktigt att alla anstränger sig för att bjuda upp till fest. Vi som arrangör gör vår del, men det är viktigt att alla utställare bjuder in sina kunder. Jag brukar säga att arrangören bjuder in till mässan och utställaren bjuder in till sin monter, säger Hans-Erik. Att samla 120 utställare 5 månader innan mässan känns fantastiskt, engagemanget är tydligt.
Över 200 utställare har nu bokat monter på mässan och mässområdet Stora Holm har fått byggas ut två gånger för att kunna möta efterfrågan. Det krävs stora ytor och väl fungerande logistik för att kunna hantera en entreprenadmässa med alla stora och tunga maskiner.
Men även för Stora Holm, som de flesta Göteborgare känner som halkkörningsbanan inför körkortsprovet, är Entreprenad Live en stor utmaning.
– Entreprenad Live kommer att bli det största evenemanget som arrangerats på Stora Holm, berättade Stora Holms VD Olav Wiinberg.
Det stora området är klassisk Volvomark och användes förr av bilföretaget som testkörningsbana. En av attraktionerna är en stor betongkloss ute på området.
– Det var här trepunktsbältet utvecklades. För att testa bältet lät Volvo bilarna krocka rakt in i betongklossen, sade Olav Wiinberg. När vi får utländska besök som undrar varför Sverige har så låg trafikdödlighet – då brukar vi ta hit dem och visa stenen.
Ellen Källberg från Fairlink, med många års erfarenhet som konsult och föredragshållare, berättade för utställarna vad de ska tänka på för att få ut det mesta möjliga av sitt mässdeltagande. Men också vad de inte ska göra.
Jag är runt på många mässor och har ett stort bibliotek med avskräckande bilder, sa Ellen och visade mässpersonal som sov i montern och mässpersonal som satte och läste i sin medhavda pocketbok. Er allra viktigaste resurs är monterpersonalen, sa Elle Källberg.
– Om inte monterpersonalen fungerar bra kan alla pengarna ni lägger på monter och marknadsföring vara bortkastade.
Dagen avslutades med en rundvandring på det kommande mässområdet. Och även om regnet den här eftermiddagen hängde tungt över Hisingen så såg Eva och Jenny Kärfstedt från Waldung fram mot höstens mässa.
– Det kommer att bli väldigt bra, sa Eva Kärfstedt.