Stiga tar grönytan in på Entreprenad Live - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
7 augusti 2019

Stiga tar grönytan in på Entreprenad Live

Stiga är ett välkänt svenskt varumärke som när företaget köptes upp av italienska GGP-Group var på vippen att försvinna. Men i stället valde hela den internationella koncernen med tusentals anställda att byta namn.
– Hela företaget har döpt om sig till Stiga Group och det tycker vi är roligt, inte minst eftersom vi kan behålla vårt varumärke, säger Fredrik Arnesson, säljare med inriktning på Commercial.

Fredrik Arnesson

Stiga startades i Tranås för ett 80-tal år sedan och det är få svenskar som inte någon gång hållit i en Stiga-produkt, antingen det nu är bordtennisracket, ett ishockeyspel eller gräsklippare. Den svenska delen av företaget har fortfarande huvudkontor i Tranås.
– På gräsklipparsidan har vi de senaste åren främst varit inriktade på konsumentmaskiner. Men för ett år sedan beslöt vi att satsa på Commercial-sidan, berättar, Fredrik Arnesson.

Stiga valde noggrant ut ett antal mässor och andra sammanhang där de ville synas och det är i det sammanhanget företaget beslöt satsa på Entreprenad Live i höst.
– Vi tycker vi har väldig bra produkter och vi är övertygade om att vi ska kunna ta lite marknadsandelar om vi bara satsar förnuftigt.

Stigas storsäljare och volymprodukt är Stiga Park Pro. Det är en redskapsbärare som kan fungera både på vintern och på sommaren.
– Man kan använda den som gräsklippare på sommaren, snöplog eller snöslunga på vintern och sopa sand på vårkanten, säger Fredrik Arnesson.

Stiga Park Pro väger bara 350 kilo, den är en meter bred och två meter lång och kan lätt köras ombord på en trailer eller i en skåpbil. Den är midjestyrd med väl utvecklad hydraulik.
– Det säljer bra och är en väldigt omtyckt maskin, säger Fredrik Arnesson.

Men Stiga kommer också att ställa ut andra produkter, bland annat sina batteridrivna gräsklippare.
– Bland annat kommer vi att visa upp vår nya batteridrivna e-Park , säger Fredrik Arnesson.

Grönytemaskiner har hittills varit ett ovanligt inslag på Entreprenad Live-mässorna. Förvånande nog eftersom kunderna som bostadsbolag, kyrkogårdsförvaltningar och mindre entreprenörer brukar besöka mässan.
– Vi vet om att vi kommer att vara ganska ensamma och det tycker vi är bra. Sen får vi se hur det går, säger Fredrik Arnesson.

7 augusti 2019

31 nya vägprojekt i Skåne

Trafikverket har en rad projekt i gång för att förbättra vägarna i Skåne. Här är 31 nya projekt som finns listade på verkets hemsida. 1. Brounderhåll Skåne Trafikverket vill att din [...]

Läs mer ›
7 augusti 2019

7 saker du inte visste förra veckan

Läs mer ›
31 juli 2019

Söderberg & Haak visar upp Bomag

Söderberg & Haak kommer på Entreprenad Live att för första gången visa upp maskiner från Bomag – en agentur företaget tog över så sent som i somras. – Det är vanligt i [...]

Läs mer ›
31 juli 2019

Holms gör en nysatsning på egenutvecklad fjärilsplog

Holms industrier var en gång i tiden störst i Sverige på snöplogar men efterhand som verksamheten utvecklades så blev sopvalsar i stället företagets viktigaste produkt. Men Holms [...]

Läs mer ›
31 juli 2019

Nitton järnvägsprojekt som ger jobb i Skåne

Järnvägsutbyggnaden i Skåne handlar inte bara om 4-spår mellan Arlöv i Lund. I det tysta pågår planering för en rad projekt som kommer att få stor betydelse för den sydsvenska [...]

Läs mer ›
31 juli 2019

7 saker du inte visste förra veckan

Läs mer ›
26 juni 2019

Bobcat satsar med nya lokaler och nytt varumärke

Bobcat i Kristianstad har flyttat in i nya fräscha lokaler och har i vår blivit generalagent för Weycors hjullastare. – Det har gåt bra i många år. Men man kan inte sitta stilla, man [...]

Läs mer ›
Utställare Göteborg 2021