Specialist på att lyfta tungt och otympligt - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
11 juni 2014

Specialist på att lyfta tungt och otympligt

Roland Andersson, Pritec

Roland Andersson på Pritec

– Varför lyfter man i dag tunga markstenar för hand när det finns maskiner som kan göra det?
Roland Andersson på Pritec Vaculyft i Fjärås några mil söder om Göteborg är visserligen part i målet eftersom hans företag säljer just vacuumlyftar för marksten men han är samtidigt uppriktigt förvånad och tycker att det är konservativ bransch.
– Våra kunder är de unga. Och de som är över 50 och som har förstört ryggen men som ändå vill vara kvar i yrket några år till.

Den egenutvecklade vacuumlyften gör att stenläggaren aldrig själv behöver ta i stenen. Den körs fram med maskin och lyfts på plats i sanden med hjälp av vacuumlyften.
Vacuumlyften för stenläggning kommer Pritec att visa på Entreprenad Live i Göteborg i höst.
– Stenläggaren kan behöva gå efter med en gummihammare för att få stenarna i rät linje, men annars sköter maskinen utläggningen.

När det gäller marksten samarbetar Pritec med det tyska företaget Optimas.
Men markstensmaskiner är bara ett av företagets ben. Minst lika viktigt är de specialmaskiner för lyft och materialhantering som företaget tar fram.
Bland kunderna märks både Volvo och SKF men också många europeiska underleverantörer inom främst bilindustrin.
Här säljer Pritec direkt till kund, utan mellanhänder.

Just i dagarna har man fått en stororder från Volvo och det är bråda dagar att få fram det som behövs.
Vi har till exempel utvecklat en egen lyftanordning för avgassystem som säljs till många bilindustrier ute i Europa. Men vi har även sålt utanför Europa, till exempel till Ryssland och Argentina.

Ute i verkstaden ligger avgassystem från olika europeiska bilföretag och Pritec håller just på att specialanpassa sin avgassystems-lyft till just aktuella bilföretag.
Det är komplicerat att få fram en smidig maskin som kan lyfta och balansera olika former av avgassystem och det behövs mycket tester innan man är nöjd.
– Vi är bäst på lyft upp till 250 kilo, säger Roland Andersson men berättar samtidigt att de till SKF tagit fram en lyft som kan ta tre ton, en för lager till vindkraftverk.

Roland Andersson själv började som konstruktör hos den svenske uppfinnaren av Tube-liften på 80-talet och det är för den arbetsuppgiften han brinner.
– Jag hoppas i framtiden kunna ägna mig mer åt att ta fram maskiner efter kundernas önskemål. Vi har målsättningen att ta fram en ny egen produkt om året och det vill jag kunna jobba med.

 

11 juni 2014

”Kommer att bli för hjullastaren vad rototilten är för grävmaskiner”

På Entreprenad Live-mässan i Göteborg i höst ska Pritec visa upp en markavjämnare från AP i Holland. – EARTH-GRADER för hjullastare tror vi kommer att bli vad rototilten blev för [...]

Läs mer ›
11 juni 2014

Konjunkturuppgång på gång tror entreprenörer i Väst

På gång, eller snart på gång. Så kan man sammanfatta bedömningen av entreprenadkonjunkturläget i Västsverige från två av de större entreprenadföretagen. – Det är bra tryck [...]

Läs mer ›
11 juni 2014

7 saker du inte visste förra veckan

1. Hjullastare i Lego 2. Linbana över Älven 3. Fem åtalas för entreprenadbedrägerier 4. Mindre trafik ger mindre pengar 5. Volvo köper Terex 6. Änglavakt 7. Maskinen löper amok

Läs mer ›
4 juni 2014

Åsa Renhult, Pon: ”Vi har saknat mässa i Västsverige”

Vi tycker det är ett intressant koncept och det ska bli spännande att se hur det går. Det säger Åsa Renhult, marknadschef på Pon Equipment, om Entreprenad Live-mässan i höst. – I [...]

Läs mer ›
4 juni 2014

Pon visar ny hybrid

Pon planerar att på Entreprenad Live ställa ut nya hybriden 336E H samt den mindre bandgrävaren 320E LRR, någon mindre hjullastare i K-serien samt minigrävare. Pon tänker profilera sig i [...]

Läs mer ›
4 juni 2014

Göteborg fortsätter bygga ut bästa spårvagnsnätet

Göteborg ligger med sitt utvecklade spårvagnsnät i framkant av stadsförnyelsen. Nu vill alla ha spårvagn. – Våra återkommande kartläggningar visar ett ständigt ökande intresse [...]

Läs mer ›
4 juni 2014

Historiens värsta entreprenad-fiasko Trafikverkets och 10 andra

  Trafikverket anklagades i veckan för att ha räknat fel på knappt 20 miljarder i sin infrastrukturplan. Trafikverket är i gott sällskap. Det finns betydligt värre felräkningar.

Läs mer ›
Utställare 2024, Motorbanan Ring Knutstorp