Specialist på att lyfta tungt och otympligt
– Varför lyfter man i dag tunga markstenar för hand när det finns maskiner som kan göra det?
Roland Andersson på Pritec Vaculyft i Fjärås några mil söder om Göteborg är visserligen part i målet eftersom hans företag säljer just vacuumlyftar för marksten men han är samtidigt uppriktigt förvånad och tycker att det är konservativ bransch.
– Våra kunder är de unga. Och de som är över 50 och som har förstört ryggen men som ändå vill vara kvar i yrket några år till.
Den egenutvecklade vacuumlyften gör att stenläggaren aldrig själv behöver ta i stenen. Den körs fram med maskin och lyfts på plats i sanden med hjälp av vacuumlyften.
Vacuumlyften för stenläggning kommer Pritec att visa på Entreprenad Live i Göteborg i höst.
– Stenläggaren kan behöva gå efter med en gummihammare för att få stenarna i rät linje, men annars sköter maskinen utläggningen.
När det gäller marksten samarbetar Pritec med det tyska företaget Optimas.
Men markstensmaskiner är bara ett av företagets ben. Minst lika viktigt är de specialmaskiner för lyft och materialhantering som företaget tar fram.
Bland kunderna märks både Volvo och SKF men också många europeiska underleverantörer inom främst bilindustrin.
Här säljer Pritec direkt till kund, utan mellanhänder.
Just i dagarna har man fått en stororder från Volvo och det är bråda dagar att få fram det som behövs.
Vi har till exempel utvecklat en egen lyftanordning för avgassystem som säljs till många bilindustrier ute i Europa. Men vi har även sålt utanför Europa, till exempel till Ryssland och Argentina.
Ute i verkstaden ligger avgassystem från olika europeiska bilföretag och Pritec håller just på att specialanpassa sin avgassystems-lyft till just aktuella bilföretag.
Det är komplicerat att få fram en smidig maskin som kan lyfta och balansera olika former av avgassystem och det behövs mycket tester innan man är nöjd.
– Vi är bäst på lyft upp till 250 kilo, säger Roland Andersson men berättar samtidigt att de till SKF tagit fram en lyft som kan ta tre ton, en för lager till vindkraftverk.
Roland Andersson själv började som konstruktör hos den svenske uppfinnaren av Tube-liften på 80-talet och det är för den arbetsuppgiften han brinner.
– Jag hoppas i framtiden kunna ägna mig mer åt att ta fram maskiner efter kundernas önskemål. Vi har målsättningen att ta fram en ny egen produkt om året och det vill jag kunna jobba med.