Sany vill visa upp sig på mässan i Göteborg
Kinesiska Sany är topp-5 i världen på entreprenadmaskiner men har hittills i stort sett varit osynligt på den svenska marknaden. Nu kommer Sany till Sverige.
– Vi ser verkligen fram emot mässan i Göteborg i oktober. Ingenting slår det personliga mötet. För ett nytt märke som vårt är det viktigt att människor får klämma och känna på maskinerna, säger Mattias Edvardsson, business unit director på Sany Nordic.
Sany Nordic skulle egentligen lanserats med pompa och ståt för ett år sedan men så kom pandemin emellan. Trots att företaget gått på sparlåga under det gångna året så har man sålt ett 10-tal maskiner och fler är på gång.
– De rullar ute på de svenska byggena och det fungerar bra.
Så här i starten koncentrerar sig Sany Nordic på att sälja grävmaskiner och man har allt från 1,5 – till 50-tons maskiner.
– Framför allt bland de lite dyrare maskinerna har vi mycket konkurrenskraftiga priser och jag tror inget annat grävmaskinsmärke erbjuder garanti i fem år eller 10 000 timmar.
På mässan kommer Sany att ha två eller tre maskiner tillgängliga för demokörning och ytterligare 3-4 maskiner att titta på.
Sany gör just nu liknande satsningar med nya agenturer i flera länder i Europa.
Kinesiska maskiner har haft lite dåligt rykte för dålig kvalitet.
– Så kan det ha varit men så är det inte i dag. Det tar tid att återvinna förtroendet, säger Mattias Edvardsson.
– Men man kan jämför lite med bilsidan. Titta på Kia. Från början hade den bilen rykte om sig att vara väl enkelt men i dag är det ingen som ifrågasätter Kias kvalitet.
Sany är ett ungt företag som startades 1989 i Kina. Från början tillverkade man enkla maskiner, ofta kopior av västerländska förlagor. Men efterhand som företaget utvecklats har man skaffat sig egna utvecklingsavdelningar och egna lösningar.
– Kinesiska företag har ju ofta också expanderat genom att köpa västerländska bolag och har då fått tillgång till ett nytt kunnande och ett nytt tänkande.
Lite på den vägen kommer också Sany in på den svenska marknaden.
– Jag har i tio år arbetat på PM Nordic som säljer betongpumpar. Vi är generalagenter för det tyska märket Putzmeister och när Sany köpte Putzmeister så blev det ganska naturligt att PM Nordic fick frågan om vi ville medverka i Sanys satsning i Sverige, säger Mattias Edvardsson
– Vi har tillgång till PM Nordics servicetekniker och servicebilar. Våtr lager ligger Tyskland, vi är vana att jobba med Tyskland, och vi kan ofta väldigt snabbt få fram reservdelar och nya maskiner.