Så får du som besökare ut mest av mässbesöket
Ellen Källberg på Fairlink har lång erfarenhet av mässor, en erfarenhet hon tar med sig när hon hjälper företag att få ut det mesta möjliga av sitt mässdeltagande.
I denna lektion av mässkolan ger hon tips om vad du som besökare ska tänka för att mässbesöket ska bli så lyckat som möjligt.
Ellen, vad har du för några tips till besökarna?
– Ja, jag tror att det är viktigt för besökarna att fundera på vad de vill med sin mässresa.
Räcker det inte med att man bara vill åka dit och titta?
– Det är inget fel att åka på en mässa bara för att komma ifrån jobbet några timmar eller bara för att man vill vara social. Tvärtom! Men om vi vill något mer så gäller det att ha funderat igenom vad vi vill och planera för det.
Hur kan vi planera för mässbesöket?
– Vi kan fundera på vilka utställare som kommer att finnas på mässan och hur deras produkter passar in i våra inköpsplaner. Göra inköp är ju perfekt för att man kan jämföra, men man kanske vill få kunskap om hur man löser ett problem, eller få veta vad som är nytt i branschen. Det finns många syften att besöka mässan, inte bara att direkt göra inköp.
Hur tar vi reda på det?
– Mässarrangörens hemsida. På hemsidan kan man ofta läsa om eventuella nyheter och happenings på mässan också, och på så sätt anpassa mässbesöket efter eventuella aktiviteter eller bestämma möte med någon utställare som hade en spännande nyhet.
Men tar inte detta bort glädjen av att bara strosa runt?
– Det finns en risk om vi bara strosar runt planlöst att vi sugs in i montrar och pratar med monterpersonal vars produkter egentligen inte intresserar oss särskilt mycket. Och när vi väl kommer hem har vi missat att prata med de rätta utställarna.
Ska vi förbereda oss på annat sätt?
– Om vi har tydliga tekniska krav, ta då med sådana specifikationer till mässan
Om vi nu planerat väl hemma på kontoret – vad gör vi när vi kommer till mässentrén?
– I mässentrén brukar det finnas en karta så man kan planera vilka gångar vi ska ta för att komma till ”våra utställare” på det enklaste sättet.
Vad gör vi när vi väl står där i montern?
– Bäst är att ha bokat tid i förväg. Men annars är det viktigt att försäkra oss om att den monterpersonal vi pratar med verkligen är rätt person. Det kan på en mässa finnas inhyrd personal eller andra som täcker upp men som egentligen inte vet så mycket om produkten. Ta kontroll över mötena – då spar vi mycket tid.
Vad gör jag för att få fortsatt kontakt efter mässan så att informationen inte drunknar i alla andra papper?
– Ett bra sätt är att be monterpersonalen skicka broschyrer och annat informationsmaterial via e-post eller med post. Då har vi också bytt adresser, ett steg på väg.
Vad gör vi om vi först när vi kommer hem inser att vi borde talat mer med en viss utställare?
– Det går ju alltid att ta kontakt i efterhand. Försök då vara så specifik som möjligt om mässbesöket, utställarna kanske kommer ihåg er.
Vad gör vi med alla broschyrer och papper vi kommer hem med från mässan.
– Som sagt tidigare, man kan ju alltid be utställaren skicka materialet istället. Använd kameran som ett sätt att dokumentera hela mässbesöket – man glömmer så fort.
Ska vi utvärdera mässbesöket?
– Vi ska naturligtvis för vårt team visa upp vad vi såg och kom fram till på mässan. En mässa kan ju vara ett utmärkt tillfälle att kartlägga marknaden och underlätta framtida beslut. Bra då att ha fotona från mässan tillhanda.
Har du några mer praktiska tips?
- Kolla SMHI! Om det blir regn, förbered dig med stövlar och regnponcho (ett utmärkt plagg!)
- Tänk på att om det blir sol så finns det sällan på utomhusmässor träd att söka skugga under.
- Ta med dig ryggsäck så slipper du gå och konka på alla broschyrer du får.
Några mer tips?
– Jag brukar gärna själva planera in maten så att jag kan äta halv tolv på den servering jag själv valt. Tänk också på att om du är vegetarian eller laktosintolerans så kan det vara svårt få tag i sådan mat på mässan. Kolla med arrangörerna.
Tre snabba från Ellen om hur vi som besökare får ut mesta möjliga av vår mässresa.
1. Tänk igenom varför vi besöker mässan.
2. Kolla vilka som ställer ut.
3. Kolla hur vädret blir!