På Knutstorp röjs för mässan, med blicken redan i framtiden
– Här ska 5000 kvadratmeter skog tas ner, säger Hans-Erik Kristensson, och pekar mot ett skogsområde på Ring Knutstorp.
Avverkningen ska ge plats för ett demoområde . Det ska vara lätt tillgängligt och ligga i direkt anslutning till utställarområdet.
Nu är det åtta månader kvar till mässan i Skåne och arbetet är i full gång.
– Bokningarna har tagit fart och det ser bra ut. Intresset är stort, säger Hans-Erik, projektledare för Entreprenad Live-mässan på Ring Knutstorp den 7-9 maj nästa år. Förutom skogsavverkning så håller vi på att anlägga nya vägar för att göra området mer tillgängligt.
Men tanken med de regionala Entreprenad Live-mässorna är att de ska bjuda på något mer än en traditionell mässa – de ska vara en komplett upplevelse med utställningar, provkörningar och seminarier.
– Vi är i full färd med att knyta en massa kontakter, säger Hans-Erik Kristensson.
Redan nu har Maskinentreprenörerna, ME, bestämt att deras kongress 2015 arrangeras i Malmö och på Ring Knutstorp i direkt anslutning till mässan. Kongressen arrangeras var fjärde år, i en bransch som växer med 10 procent om året, och ska den här gången ha fokus på framtiden.
– Vi följer upp med en framtidsutställning på mässområdet. Hur ser verktyg och entreprenadmaskiner ut om 10-15 år, säger Hans-Erik Kristensson.
Nytt för Entreprenad Live 2015 är de tre provkörningsområdena i direkt anslutning till mässområdet. En dumperbana med möjlighet att provköra de senaste maskinerna och ytterligare två provkörningsområden för lätta lastbilar, lätta transportfordon, pickups och 4-hjulsdrivna fordon.
– Motorbanan, dumperbanan och den klassiska terrängbanan kommer att erbjuda helt unika förutsättningar för provkörningar, säger Hans-Erik Kristensson.
Ring Knutstorp ligger i hjärtat av den sydsvenska entreprenadbranschen – men den ligger också mitt i en expansiv region med norra Tyskland och Danmark som närområde.
– När nu Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, drar igång på allvar då kommer det att få återverkningar i hela regionen. Kanske inte direkt men som följdverkningar, som ringar på vattnet.
– Broar, vägar och järnvägar ska anpassas. Och när den danska entreprenadbranschen dras till tunnelbygget – då kan det öppna möjligheter för svenska entreprenörer, säger Hans-Erik Kristensson.