Ny generation med hybrider från Hitachi
I april i år lanserade Hitachi sin nya generation grävmaskiner i Europa, ZH210LC-5B Hybrid.
Hybridmaskinen bygger på nuvarande modellserie ZAXIS-5B och erbjuder pålitlig prestanda, lägre avgasutsläpp och lägre driftskostnad.
Med hjälp av avancerad teknik kombineras TRIAS hydraulsystem med nya elektriska komponenter och bildar TRIAS HX hydraulsystem.
Den stora skillnaden är tillägget av elektriska komponenter som en elektrisk svängmotor, en kondensator som lagrar elenergi och en elektrisk hjälpmotor som avlastar dieselmotorn.
Tillsammans styrs dessa tre komponenter av en PCU-styrenhet som säkerställer bästa prestanda och energiåtervinning.
Den elektriska svängmotorn agerar både som svängmotor och som generator, genererad energi lagras i kondensatorn och används för att senare driva svängmotorn eller avlasta dieselmotorn via hjälpmotorn, därmed sparas diesel, upp till 31 % besparing av bränsle och CO2-utsläpp.
Hybridsystemet är helt automatiskt och kan enkelt övervakas via maskinens monitor.
Bortsett från de elektriska komponenterna är ZH210LC-5B Hybrid uppbyggd som en konventionell grävmaskin och kan köras utan hybridteknik eftersom den hydrauliska svängmotorn finns kvar.
Hybridtekniken lämpar sig bäst i applikationer med mycket svängrörelser då besparingen blir som störst, tekniken är välbeprövad och Hitachi distribuerat hybridmaskiner på den inhemska marknaden sedan flera år tillbaka, även i Europa har ZH210LC-5B visat sig bra resultat även i de mest extrema förhållanden.
Hitachis styrka sitter i den kompetens som Hitachi-koncernen besitter med tillverkning av allt från elektriska höghastighetståg till avancerad hemelektronik, resultatet syns redan sen ett par år tillbaka på Hitachi gruvmaskiner och nu i ZH210LC-5B Hybrid.