Nu görs det affärer med eldrivna teleskoplastare
– När jag bara for några år sedan för kunder visade vår helelektriska teleskoplastare så var många intresserade men få ville vara först med att testa, säger Per Lindborg grundare och VD for Lindborgs Maskin Konsult AB, LMK AB.
– I dag har det svängt och kunderna frågar i stället hur snabbt de kan få maskinen levererad.
Per Lindborg och hans företag är generalagenter for Faresins teleskoplastare, eldrivna såväl som dieseldrivna.
– Vi var med i fjol på Entreprenad Live i Göteborg. Det var en bra mässa for oss. Det värsta i pandemin var över, kunderna var glada och vi mötte många intresserade.
I september ställer LMK AB ut på Entreprenad Live på Ring Knutstorp.
Faresin ar ett litet familjeägt företag från norra Italien som tillverkar teleskoplastare.
Den elektriska teleskoplastaren som företaget i dag säljer, parallellt med ett brett sortiment av dieselmaskiner – Farasin 6.26 FE (Full Electric) – har sex meters räckvidd men redan om några månader på Bauma i München kommer Faresin att presentera såväl 14- som 17-meters eldrivna teleskoplastare. Faresin 6.26 FE har en driftstid på 6, 8, eller 10 timmar beroende på vilket batteri man väljer, om man väljer att komplettera maskinen med en snabbladdare så laddar man till 80 procent på 1 timme och 45 minuter.
– Vi har bara hållit på ett par år men har hittills sålt ett tiotal el/diesel teleskoplastare i Sverige. Vår beställningslista är lång så redan nästa år räknar vi med att det kommer att rulla ytterligare ett 25-tal Faresin-maskiner i Sverige.
Kunderna finns främst inom lantbruk, industri, bygg- och uthyrningsföretag. lnte minst företag med verksamheter inomhus sneglar mot eldrift.
Även om en eldriven teleskoplastare ar dyrare an en traditionell dieseldriven maskin så finns det många fördelar som ar lätta att lista; en eldriven maskin är tystare, släpper inte ut avgaser och är CO2-neutral.
– Dessutom är det bara några få delar på en eldriven maskin som behöver servas och därför minskar servicekostnaderna med upp emot 60 procent.
Finns det då inga nackdelar med eldrivna maskiner?
– Alla som har kört en dieseldriven truck vet att om man behöver mer lyftkraft så ger man mer gas. Den möjligheten finns inte på en eldriven teleskoplastare, berättar Per Lindborg.
– Faresin har löst det genom ett steg 2 som kopplas in när lyftkraften behöver öka men det ger inte samma steglösa övergång.
En annan nackdel är att om man glömt att fylla på bränsle på dieseltrucken så är det bara att tanka. Har man glömt att ladda sin eldrivna maskin så måste man trots allt vänta tills batteriet laddats
– Men det är en vanesak. Eldrivna truckar har funnits i många år och ingen som jobbar med eltruckar skulle drömma om att gå hem för kvällen utan att sätta sin maskin på laddning.
Eldrivna maskiner borde egentligen vara billigare an diesel eftersom elmotorerna är billigare än dieselmotorerna.
– Det är batterierna som kostar. Jag vet inte om det blir billigare i framtiden men med tanke på utvecklingen på batterisidan är det troligt, säger Per Lindborg.
Faresin ligger i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen och ligger flera år före konkurrenterna.
– Man vågar tänka annorlunda, bland annat har man behållit vissa analoga mätare på maskinen, helt enkelt för att man då lättare kan lokalisera var problemet sitter om något går galet. Per Lindborg drev tidigare ett bygg- och entreprenadföretag i Mälardalen som han for sex år sedan överlät på sina barn.
– Men jag var inte riktigt färdig for hängmattan ännu och eftersom jag alltid haft ett stort intresse för maskiner och tidigare haft teleskoplastare i företaget så kändes det naturligt att fortsätta i yrkeslivet med Faresins maskiner.
LMK – Lindborgs Maskin Konsult AB träffar ni i monter 476