Nu drar Fehmarn Bält-projektet igång – dubbelt så dyrt som Öresundsbron
Nu börjar man bygga Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln som ska förbinda Danmark med Tyskland.
I förra veckan beslöt danska folketingen att trycka på startknappen för de delar av förbindelsen som finns på den danska sidan – trots att Tyskland ännu inte är klara med alla beslut.
Det danska tunnelkonsortiet Femern A/S står beredda och har redan ingått avtal med de två byggkonsortierna – Femern Link Contractors och Fehmarn Belt Contractors
Här är de första fyra projekten som drar igång:
1. Arbetshamn
En ny arbetshamn ska byggas för att kunna ta emot de miljoner kubikmeter material som kommer att behövas för bygget. Kostnad ca 1,5 miljarder sek.
2. Tunnelportal
Själva ingången till tunnel ska redan nu färdigställas. Också den kommer att kosta 1,5 miljarder och den tar 2,5 år att bygga.
3. Fabrik för tunnelelementen
Det är den dyraste delen av de nu beslutade projekten. Den ska kosta drygt 2 miljarder kronor och producera de 89 tunnelelementen. Sjuttionio av elementen väger 73.000 ton per styck och ska vara 217 meter långa, medan de sista tio elementen var och ett blir 40 meter långt väga 23.000 ton.
4. Administrationsbyggnad
Den enklaste och billigaste delen. Kostnad 100 miljoner och om ett år ska ingenjörer kunna flytta in.
Efter mycket funderande fastnade man till slut för en sänktunnel, inte minst eftersom den ger bra kontroll över kostnaderna till skillnad från broar där kostnaderna tenderar att springa iväg.
Fehmarn Bält-förbindelsen kommer i princip att följa samma sträckning som den nuvarande färjeförbindelsen Rödby-Puttgarden. Den kommer med sina 17,6 kilometer att bli världens längsta kombinerade väg och tågtunnel.
Fehmarn Bält får nöjda sig med att vara världens längsta kombinerade väg- och tågtunnel. Jämfört med andra tunnlar blir den slagen av norska Lærdalstunneln som är knappt fem kilometer längre (24,5 jämfört med 17,6).
Hela projektet är kostnadsberäknat till 66 miljarder kronor, alltså ungefär dubbelt så dyrt som Öresundsbron som kostade 37 miljarder. Men det är svårt att veta om man räknat alla kringkostnader på exakt samma sätt och fått en helt korrekt jämförelse.
Medan entusiasmen för projektet varit stor i såväl Danmark som Sverige så har den varit betydligt svalare på den tyska sidan. Även om tyska myndigheter varit med på tåget så har inte minst invånarna på ön Fehmarn protesterat våldsamt. Tunnel ska mynna ut på den lilla idylliska tyska ön (en tredjedel så stor som Bornholm) och invånarna fruktar att deras paradis ska försvinna med all den nya trafiken. Än är inte sista överklagandet behandlat på tyska sidan – men trots det så väljer alltså danskarna nu att dra igång projektet.