Mölnlyckeföretaget som säljer minikranar på tjugo språk
– Idag används minikranar på de flesta av världens större byggen, säger Richard Beiron på AB Kranlyft i Mölnlycke.
– Bara på Mall of Scandinavia-bygget i Solna användes ett tiotal av våra kranar, samma gällde vid bygget av Oslooperan, Burj Khalifa, Flaming Towers och ett otal andra. Särskilt populär är minikranen bland hallbyggare och de tyngre glasmonteringsföretagen.
Kranlyft kommer att ställa ut på Entreprenad Live hösten 2016.
– Minikranar har smått revolutionerat byggbranschen, säger Richard Beiron.
– För att lyfta upp material till taket på ett nybygge har man ofta hittills fått söka tillstånd för en stor mobilkran med mycket pappersarbete, avspärrningar och stora kostnader som följd. En minikran kan man stuva in i hissen, köra ut den på taket och därifrån lyfta upp materialet.
– Det blir betydligt billigare och smidigare.
AB Kranlyft startades 1963. Till en början representerade företaget japanska Kato och blev ett av Europas största företag inom mobilkranar. Men sedan Kato bestämt sig för att lämna den europeiska marknaden har verksamheten allt mer glidit över till minikranar.
– Minikranar började säljas i Europa omkring 1990, säger Richard Beiron.
– En ny produkt på i en konservativ bransch, de sista åren har dock användandet av minikran växt mycket och det fortsätter växa i rask takt.
Till en början användes minkranar främst inom industrin men det är framför allt inom byggbranschen som tillväxten sker.
– Minikranar har hittills varit en uthyrningsprodukt och uthyrningsföretagen är och har varit våra största kunder. Men trenden är att vi i dag även säljer en del till slutanvändare.
I dag representerar Kranlyft japanska Maeda på den europeiska, afrikanska och arabiska marknaden. Maeda är marknadsledande i världen på minikranar.
Försäljningen sker på de flesta håll genom agenter men AB Kranlyft säljer själva Maeda på den svenska, norska och brittiska marknaden.
– Vi har nu också börjat sälja tyska Böckers mobila kranar, säger Richard Beiron.
– Det är en speciell produkt som med sin aluminiumbom kan lyfta tungt väldigt långt ut.
– Vi säljer exempelvis en Böcker-kran som kan lyfta ett ton 26 meter ut monterad på valfritt 18- eller 26-tons lastbilschassie med oerhört låga driftskostnader som följd.
Från den 1 juni i år är det förbjudet med fast personkorg på mobilkranar och Böcker är hittills ensamma på marknaden med en personkorg som är godkänd fast monterad– även om flera andra företag har liknande produkter på gång.
I dag är det stor spännvidd mellan företagets olika produkter. Allt från en Maeda minikran som kan lyfta 1,7 ton och har en räckvidd på 5,5 meter trots sitt lilla format, 59 cm bred, till en Böcker lastbilsmonterad aluminiumkran med 46 meters lyfthöjd
Kranlyft har genom åren haft olika ägandeformer men är sedan några år ett helägt svenskt företag. Femton personer arbetar på huvudkontoret i Mölnlycke och 25 personer är anställda vid anläggningen i Bristol, GB.
– Det är mycket arbete när man finns representerade på så många olika marknader. Vi måste t.ex. här i Sverige översätta instruktionsböckerna till ett 20-tal olika språk, utbilda tekniker, säljare och användare för att på bästa sätt kunna serva alla kunder i vår tidszon.