Miljardbygge i Varberg eldar på byggboom i Väst
Det är inte bara Göteborg och Västlänken som ska bygga tunnlar för tåg. Det är inte heller bara i Göteborg som det råder byggboom.
I Varberg planera man en ny station och en tre kilometer lång järnvägstunnel. Allt till en kostnad av 3.9 miljarder kronor.
Under våren har tunnelplanerna visats upp för Varbergsborna och just nu arbetar Trafikverket med att få projektorganisationen på plats och ta fram konkreta projekteringsplaner. Bygget ska gå igång 2019 för att förhoppningsvis vara klart 2024.
Den dubbelspåriga tunneln under Varberg är en del i utbyggnaden av Västkustbanan Göteborg–Malmö. Avsikten är att skapa ett snabbt, effektivt och miljövänligt transportmedel för människor och gods.
Västkustbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar. Utbyggnaden till dubbelspår har pågått länge. Omkring 85 procent är utbyggt.
Tekniskt förbättras hela banans standard. Hastigheten kan höjas, restiden förkortas och tillförlitligheten ökas.
Tankar finns att bygga vidare till Oslo och därmed skapa en snabb väg från Norge, via Göteborg och Västkusten och vidare till kontinenten.
Järnvägen ska förläggas i en cirka tre kilometer lång tunnel under staden, från nya stationen och söderut. Varberg kommer att få en ny station med nedsänkta plattformar strax norr om nuvarande station. Det nya centrala stationsområdet blir ett nav för all kollektivtrafik i kommunen.
När Varbergstunneln är färdig kommer nuvarande järnvägsspår och godsbangård tas bort från centrala Varberg.
Den barriär som järnvägen utgjort i centrum försvinner. Samtidigt försvinner också flera farliga plankorsningar, vilket gör att trafiksäkerheten ökar.
Källa: Varbergs kommun och Trafikverket