
ME satsar på framtidskoncept för bättre möten
Maskinentreprenörerna ME har tagit fram ett nytt koncept för sitt deltagande på mässor och hur deras monter ska se ut.
– Mässor är viktiga. Det är ett fantastiskt tillfälle för oss att träffa besökare och medlemmar. Därför har vi satsat på att göra något nytt och annorlunda, säger Anders Robertsson, VD för Maskinentreprenörerna.
Inte minst de höga dieselpriserna och den hotande cementkrisen visade hur viktigt det är för Maskinentreprenörerna att nå ut med sina synpunkter till det övriga samhället.
– Mässorna och den nya montern är en del i vårt arbete för att lyfta fram entreprenörernas roll för framtiden och den klimatomställning som vi alla står inför, till exempel fundament till vindkraftverk, säger Anders Robertsson.
Den nya montern är en monter i tiden där modern digital teknik blandas med personliga möten.
– Montern ska fungera som en interaktiv mötesplats för ungdomar, vuxna, företag och medlemsföretag som vill se potentialen och tillväxten i yrket och branschen, säger Anette Lund, avtalsansvarig på Maskinentreprenörerna ME.
Montern ska ha tre stationer:
1. Vi är Maskinentreprenörerna
Stationen ska bland annat innehålla en digital station och en displayvägg som visar fördelarna med medlemskapet, men där besökarna också ska ha möjlighet att diskutera med representanter från Maskinentreprenörerna.
2. Utbildning, föredöme och föregångare.
Mycket på den här stationen handlar om ME-skolan. En CAT-simulator, en displayvägg, en displaystation och elevambassadörer ska visa på fördelarna med av att gå på en av landets ME-skolor.
3. Samhällsbyggare/framtid
På den här stationen ska bland annat en digital vägg visa framtidens infrastruktursatsningar och där ska det också finnas utrymme för mindre personliga seminarium.
För att ta fram det här konceptet har ME samarbetat med Spektra Design.
– Vi har tidigare arbetat med en medicinsk utställning på Tekniska museet där besökarna fick lämna sina synpunkter inom etiska områden, till exempel om de tyckte det var okej att få ett grishjärta transplanterat. Sen samlades alla dessa synpunkter in digitalt och man kunde jämföra sitt svar med alla andras, säger Creative Director Jon Edegren på Spektra Design
– Det blev populärt så vi ville pröva om detta gick att överföra på en annan bransch som entreprenadbranschen.
– Vad tror och tycker till exempel besökarna på mässan om självgående maskiner. Vad tycker experterna? Vi kan både dela och samla in kunskap och spaninga.
– Syftet är inte bara att höra vad besökarna tycker. Det är också att visa på framtidstro och allt spännande som är på gång, säger Jon Edegren.