Många vill vara med och dela när Göteborg växer
Det byggs så det knakar i Göteborg.
– Alla de stora projekten är nu igång och det märks över hela staden, säger Uno Hallgren, regionsamordnare för Maskinentreprenörerna i Västsverige.
– Eftersom det är i Göteborg det händer så lockas entreprenörer hit från hela landet och de lokala entreprenörerna har fått konkurrens.
Göteborg har tidigare varit en stad där man historiskt har hållit ner antalet våningar på husen. Men i och med att markpriserna stiger så håller detta på att förändras.
Bygger på höjden och bredden
– Göteborg växer på höjden och det mest iögonfallande exemplet är Karlatornet som med sina 73 våningar ska bli Nordens största byggnad, säger Uno Hallgren.
Grunden är nu gjuten på Karlatornet och planen är att gjuta en våning per vecka. Även om man lyckas hålla den takten så dröjer det ett och ett halvt år innan man nått de 245 metrarna till toppen.
– Även i Gårdaområdet bygger man på höjden. Inte lika högt som Karlatornet men betydligt högre än den bebyggelse som finns där i dag.
Men Göteborg växer också på bredden.
– Staden håller också på att förtätas. Tomma tomter får nya hus och ibland ser hela staden ut som byggarbetsplats.
Västlänken bidrar till kaos runt Centralen
Byggkaoset märks tydligast runt Centralstationen där det samtidigt pågår flera stora projekt.
– Förutom ett nytt område med kontor och bostäder så pågår samtidigt renoveringen av Hisingsbron och anläggningen av den nya Station Centralen för Västlänken.
Den nya Station Centralen är en av tre stationer som ingår i Västlänken.
– Man är igång och bygger på alla tre – Station Centralen, Station Haga och Station Korsvägen, berättar Uno Hallgren.
Fler överfarter över Älven
Överfarten över Göta Älv har varit ett annat prioriterat infrastrukturprojekt som rullar på för fullt.
– Anläggningen av den nya Marieholmstunneln börjar gå mot slutet. Alla tunnelelement är på plats och även om mycket återstår så kan man i dag gå torrskodd under älven.
– Man har också gjutit fundamentet för nya Hisingsbron och renoveringen av gamla Hisingsbron pågår för fullt.
Utbyggnaden av hamnbanan är ett annat stort projekt som dragit igång.
Brist på deponi och trafikkaos
Även om de flesta entreprenörer i Göteborg har fullt upp så är situationen besvärlig på sina håll.
– Det är främst bristen på deponi och trafikkaoset som ställer till det, säger Uno Hallgren.
Alla de stora projekten skapar stora mängder massor och de måste transporteras allt längre och längre bort från Göteborg. Lastbilarna tar längre tid på sig och det behövs fler lastbilar för att serva en grävmaskin.
– Man brukar säga att det behövs 4 lastbilar för att hålla jämt skägg med 1 grävmaskin. I dag behövs det 8 lastbilar för att göra samma sak.
Förutom att lastbilarna måste köra långväga för att nå fram till deponin, så kan de ofta bli stående i trafikköer.
– Åkarna får oftast betalt per körning och ingen betalar dem för att bli stående i en trafikkö. I ställer för att hinna med åtta körningar per dag hinner de kanske bara med fem och det har blivit ett stort problem för många av våra medlemmar, säger Uno Hallgren.