Lastbil eller dumper – välj själv - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
9 augusti 2023

Lastbil eller dumper – välj själv

Efter några års frånvaro från mässor har Cordestam Maskin valt att förlägga sin comeback till Entreprenad Live 7-9 september. I Göteborg avser det Bjästabaserade företaget primärt att visa ett par exempel på Tatras terränggående bilar. Med i montern finns också Allison med sina automatiska växellådor för tunga fordon.

Cordestam Maskin har med åren nischat in sig allt mer på massförflyttning. Med varumärken som Bell och Tatra står företaget starkt inom en nisch där den årliga dumperförsäljningen i Sverige ligger kring 100 enheter.

— Med Tatra som alternativ till de konventionella dumprarna kan vi erbjuda ett fordon som är snabbare på landsväg och med egenskaper som gör att den tar sig fram även i oländig terräng. Dessutom drar den betydligt mindre bränsle. Hittills har det handlat om schaktbilar, men i dagarna levererar vi den första fyraxlade kranbilen med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Tack vare möjligheten att använda krabbstyrning kan även en lång kranbil ställas upp nära exempelvis en vägg och ändå ta sig därifrån utan problem. Samtidigt har Tatra-programmet även kompletterats med chassin för flistuggar, säger Svante Cordestam.

— Vi har jobbat med Tatra sedan 2013 även om det dröjde ett par år innan vi började sälja bilarna eftersom vi väntade in fordon anpassade till Euro6. Fram till 2013 kunde Bell leverera en dumper som var så smal att den fick framföras på allmänna vägar utan dispens. Den modellen försvann när företaget gjorde en större programförändring. Då började vi jobba med Tatra med våra dumperkunder som målgrupp. Beställarna blir allt fler samtidigt som flera kunder återkommer med nya beställningar. Som mest har en entreprenör sju Tatra rullande.


— Bell har vi samarbetat med sedan 1999 och där har vi ett stort utbud av modeller från 25 till 60 ton, i flera fall även i tvåaxlade versioner. Det kan vara en stor fördel vid exempelvis bergschakter där det inte alltid behöver vara sexhjulsdrift. En stor fördel är att de tvåaxlade maskinerna sliter betydligt mindre på däcken som i dag utgör en stor kostnad.

— Nu har Bell dessutom återupptagit tillverkningen av en modell som bara är 2,60 meter bred. Vi har redan levererat den första till kund.

Bell har också börjat tillverka väghyvlar. Dock tveksamt om Cordestam väljer att ta in dessa till Sverige.

— Egentligen skulle det vara rätt kul att återstifta bekantskapen med väghyvlar som vi faktiskt sålde för ungefär 30 år sedan. Den svenska marknaden är dock mycket begränsad och det finns redan väl etablerade varumärken, säger Svante Cordestam.

Det är med stor spänning och nyfikenhet som Cordestam Maskin nu ställer ut på Entreprenad Live. Montern delas dessutom med Allison som levererar automatiska växellådor till Tatra.

— Vi har kunnat konstatera under våra år med Tatra att växellådorna är väldigt effektiva, bilen blir snabb. Växellådorna är också väldigt stryktåliga. De tål en hel del misshandel och har även klarat hanteringen från mindre erfarna förare. Kostnaden för reparationer är i stort sett obefintlig. Det kan vara välkommet eftersom vi fortfarande ser att det råder brist på kvalificerade förare.

— För oss blir det första mässan efter pandemin. Det rullar rätt bra just nu, men vi känner att vi måste visa att vi finns. Entreprenad Live passar också väldigt bra för vår typ av produkter eftersom de stora fördelarna inte kommer till sin rätt på plant underlag. De måste kunna testköras i svårare terräng för att intresserade själva ska kunna se och känna vad bilarna går för.

— Vi måste också komma till rätta med en missuppfattning som tyvärr framförs, bland annat på sociala medier. Allt för många hävdar att Tatra är ett ryskt företag och att produkterna inte ens får säljas i Sverige. Det är helt felaktigt. Tatra tillverkas i EU-landet Tjeckien. Företaget är tjeckiskt utan ryska kopplingar.

— Våra Tatror går i flera tunga infrastrukturprojekt i bland annat Stockholms- och Göteborgsområdena. På Entreprenad Live får fler maskinentreprenörer chansen att lära känna en produkt som är både effektiv, stryktålig och ekonomisk, säger Svante Cordestam.

Cordestam Maskin AB hittar ni i monter 907

9 augusti 2023

7 saker du inte visste förra veckan

1. Klartecken för batterifabrik i Göteborg2. Lägsta antalet nystartade företag på tio år3. Krav på skärpta regler för sprängämneshantering4. Regnskadad banvall fick persontåg att [...]

Läs mer ›
28 juni 2023

Många vägar leder till ökad hållbarhet

Dagens miljöbelastning måste minska avsevärt. För maskinentreprenörer är fossilfria maskiner ett naturligt vägval. Svenska tillverkare har kommit långt i utvecklingen, inte minst Volvo [...]

Läs mer ›
28 juni 2023

EU-premiär för eldrivet bygge i Östersund

När spaden sattes i jorden för byggandet av förskolan Ottfjället i Östersund för ett par veckor sedan höjdes ribban för klimatsmart byggande. Projektet beskrivs som EU:s första [...]

Läs mer ›
28 juni 2023

Maskinentreprenörerna visar stor framtidstro

Trots en viss oro för en något vikande marknad tyder Maskinentreprenörernas färska konfidensindikator inte på att medlemsföretagen förbereder sig för en nedgång. Tvärtom tycks de göra [...]

Läs mer ›
28 juni 2023

7 saker du inte visste förra veckan

1. Göteborg upphandlar eldrivna arbetsmaskiner2. Extremväder en utmaning för svenska städer3. Risk för chockhöjning av vattenpriser4. Många struntar i byggets säkerhetsregler5. Liebherr [...]

Läs mer ›
14 juni 2023

Glasklar lösning för säkra hyttrutor

Cab Secur kommer i nära samarbete med norska tillverkaren Xplo Safe att visa besökarna på höstens Entreprenad Live det som beskrivs som okrossbara, glasklara, svensktillverkade [...]

Läs mer ›
14 juni 2023

Bara fantasin sätter gränser

– Det är bara fantasin som sätter gränser för den här typen av produkt. Historiskt har vi fokuserat på den privata båtmarknaden, men nu tar vi våra spårsändare och smarta [...]

Läs mer ›
Utställare 2024, Motorbanan Ring Knutstorp