Hur gick Stora Infradagen, Hampe?
Stora Infradagen genomfördes i år digitalt. Programledarna Mikael Tornving och moderatorn Elisif Elvinsdotter frågade ut och diskuterade med gästerna från Vasateatern i Stockholm och hela tillställningen kunde ses bland annat i Sveriges Television.
Hampe Mobärg, tidigare VD på Maskinentreprenörer, är ansvarig för arrangemanget.
Hur tyckte du det gick, Hampe?
– Jag tyckte det gick mycket bra. Tempot i en digital sändning måste vara lite rappare och det tyckte jag vi lyckades med. Som alla andra har jag sett mängder av digitala evenemang under det gångna året och medverkat i en del. Jag tyckte det här var ett av de vassaste.
Vad skiljer den från tidigare arrangemang?
– Till den här konferensen var drygt 400 anmälda, något fler än vad vi brukar vara när vi ett vanligt år träffas live. Tillkommer alla de som såg programmet via Sveriges Television Forum, det kan vara 10 000-tals. Vi noterade att bland anmälningarna fanns många tjänstemän och politiker ute i landet som regional arbetar med de här frågorna – en delvis ny publik för oss som är viktig.
En av programpunkterna var infrastruktursatsningarna under pandemin – fanns det något du fastnade för där?
– Alla betonade hur viktiga infrastruktursatsningarna är i dessa tider och regeringens samordnare Anders Ferbe betonade transportvägarna, inte minst järnväg, för den för vårt välstånd så betydelsefulla exportindustrin. Jag håller med men jag skulle också vilja tillägga att det gäller inte bara gods, det gäller också att ha goda transportvägar och noder för människor, kunniga människor är nog så viktiga för vår exportindustri och vårt välstånd.
En av programpunkterna gällde utbildning och de båda gymnasieutredare Lars Stjernkvist och Amelie von Zewigbergk framhöll vikten av att branscherna engagerade sig i yrkesutbildningen. Håller tiden på att hinna ikapp Maskinentreprenörerna och ME-skolorna?
– Alla är i dag stort sett överens om att utbildningen måste bygga mer på vad arbetsmarknaden behöver och mindre på individens önskemål. Vi måste komma bort ifrån att staten bekostar obskyra gymnasieutbildningar som inte leder till något jobb och där individen återkommer några år senare för att gå ytterligare en utbildning. Alla är också överens om att branscherna måste vara mer engagerade i utbildningsfrågorna. Men utbildningsfrågorna i Sverige är på något sätt politiskt förgiftade och det är svårt att nå framåt. ME-skolorna är fortfarande unika men det gäller att staten backar upp det ekonomiskt.
En annan punkt gällde kravet på ökad elektrifiering inte minst av transporterna, är det något du fastnade för där?
– Alla ropar på mer el men allmänheten tänker inte på att det inte räcker med att sätta upp laddningsstolpar man måste också öka elnätets kapacitet för att kunna skicka ut mer el genom nätet. Utbyggnaden av elledningsstrukturen är A-O, inte minst för landsbygden. Och det är statsmakten som måste ta initiativet.
Infrastrukturminister Tomas Enerot medverkat i ett förinspelat inslag. Fastnade du för något i det han sa?
– Han nämnde att regeringen tänkte satsa på 3000 kilometer elväg. Det var nytt för mig och något man gärna skulle ha hört mer om.
Citat från Stora Infradagen 2021
”Värnamo är ett poppis ställe för lastbilar att stanna och rasta och det är ett väldigt bra ställe att ladda batterierna. Men en stor Scanialastbils batteri är på en megawatt och på rastplatsen kan ibland stå 40 lastbilar. Ska alla dessa ladda krävs 40 megawatt, lika mycket som används av hela Värnamo stad.”
Lina Håkansdotter, Svenskt Näringsliv, apropå behovet av mer ström i ledningarna
”I andra länder är skolorna mer flexibla i tid. Här är vi mentalt inställda på tre år. Den tanken finns knappt i andra länder. Vissa utbildningar får ta längre tid andra mindre.”
Amelie von Zewigbergk, som tittat på yrkesutbildningar i andra länder
”72 procent av gymnasieeleverna i Finland går en yrkesutbildning”.
Programledaren Elisif Elvinsdotter
”Om mitt förslag går igenom innebär det att en och annan får gå en utbildning som man innerst inne inte drömt om men samtidigt att de kan få ett jobb och klara sin egen försörjning”.
Lars Stjernkvist, regeringens gymnasieutredare.
”Idag tar många en alltför krokig väg ut på arbetsmarknaden eller hittar inte dit alls”.
Lars Stjernkvist, regeringens gymnasieutredare.
”Vi ska inte underskatta att elektrifiera vägarna. Det är lättare att bygga en kurva på en väg än på en järnväg. Vi måste ut på landsbygden också.”
Magnus Persson, ME:s ordförande