Hoppas på fler Penta-motorer i entreprenadmaskiner
I grunden är det samma Volvo Penta-motor och för Imatech Marin & Industri AB i Västra Frölunda utanför Göteborg blir detta ett mycket tungt försäljningsargument när företaget nu går på offensiven för att få fler att sätta in Pentamotorer i sina maskiner.
– Vi har en stark serviceorganisation som kan Volvo-motorer och i slutändan tror jag att detta får stor betydelse, säger segmentschef Sven Johansson.
Imatech ligger i ett industriområde i Västra Frölunda i södra Göteborg. Företaget har funnits i snart ett år och syftet är att kraftsamla resurserna för den svenska marknaden på ett och samma ställe.
– All marknadsföring och försäljning av Volvo Penta-motorer styrs från Imatech, säger VD:n Carl Fornander.
Samma dag som Entreprenad Live är på besök firar företaget ettårsjubileum och under det året har Imatech i sort sett fördubblat personalstyrkan.
För första gången är nu Volvo Penta också delägare i återförsäljar- och serviceledet. Företaget äger trettio procent medan familjen Backman och Öckeröborgen äger resterande 70 procent.
Företaget har verksamhet i tre segment:
1. Marin fritid, där Volvo Penta-motorer har en stark dominerande ställning och där upp och nedgång i försäljning inte i första hand är avhängigt av aggressiva konkurrenter utan hänger samman med konjunkturen och hur mycket fritidsbåtägaren har råd att satsa på sin hobby.
2. Marin kommersiellt där Imatechs största Pentamotor är på 750 hästkrafter. Sådana motorer sitter till exempel i många fiskebåtar, många av Trafikverkets färjor och i kustbevakningsfartyg. Men genom att kombinera flera motorer kan man också öka effekten.
– Också Marin kommersiellt är konjunkturkänsligt men på ett annat sätt, säger Carl Fornander, och nämner några exempel på hur det kan slå: Om räkfisket förbjuds så blir fiskarna mer försiktiga att beställa, men om krisen i Ukraina ökar försvarssatsningarna så får vi kanske fler beställningar till kustbevakningsfartyg.
3. Industrimotorer är det segmentet som Imatech ser största potentialen att växa och som också är drivkraften till att företaget ställer ut på Entreprenad Live i höst.
Volvo Penta-motorer sitter i många olika typer av maskiner som den oinvigde i första hand inte tänker på.
– Flistuggar, gruvmaskiner, truckar, generatorer, stenkrossar – för att bara nämna några exempel, säger Carl Fornander.
Men det är också ett segment där konkurrensen är hårdare.
Imatechs försäljning av industrimotorer sker i två led. Först säljer man in till s.k. inbyggare, eller OEM-byggare, alltså de företag som köper en Penta-motor för att bygga in den i sin maskin.
– Det är ju ofta specialmaskiner och köparen kanske bara gör 10-15 maskiner per år, säger Carl Fornander.
Men dessa maskiner körs ofta hårt.
– Motorn måste ofta bytas minst en gång innan maskinens livslängd är över. Och maskinen måste också ha reservdelar.
Och det är här Imatech har ett starkt kort.
– Vi använder i vissa delar av Sverige samma återförsäljare och serviceverkstäder som i andra sammanhang servar Volvo lastbilar. Det är i princip samma motorer och det är en mycket pålitlig återförsäljar- och serviceorganisation som kan Volvo-motorer, säger Sven Johansson.
– Vi har ju haft fördelen att både kunna hämta kunskap från automotive-sidan genom Volvo lastvagnar men också från entreprenadsidan genom Volvo Construction Equipment.
– Utvecklingen av motorer har de senaste åren drivits av emissionskraven. Många har valt att satsa på låga förbränningstemperaturer och partikelfilter medan Volvo Penta har satsat på hög förbränningstemperatur utan partikelfilter s.k. SCR-teknik.
– Alla våra steg 3B och steg 4 final maskiner bygger på CSR- teknik, säger Patric Nilsson, eftermarknadschef, industri, på Imatech.