Historiens värsta entreprenad-fiasko Trafikverkets och 10 andra
Trafikverket anklagades i veckan för att ha räknat fel på knappt 20 miljarder i sin infrastrukturplan. Trafikverket är i gott sällskap. Det finns betydligt värre felräkningar.
1. Vädersatellit till Mars.
1999 sände NASA upp en vädersatellit till Mars. Den miljarddyra satelliten kom visserligen nära men aldrig i rätt bana. Orsaken visade en utredning var att NASA använde engelska mått som fot och inches medan en underleverantör använde sig av meter-systemet.
2. Vasa-skeppet
Vasa-skeppet sjönk strax efter att det lämnat hemmahamnen i Stockholm 1628. Arkeologerna har kommit fram till att mätförvirring kan ha orsakat katastrofen. Skepet är tjockare på babordssidan jämfört med styrbordssidan och det kan bero på att vissa hantverkare använde sig av måttet Svensk-fot medan andra använde sig av Amsterdam-fot där den senare var 2,5 centimeter kortare.
3. Franska tåg
Bara i dagarna upptäcktes att det statsägda franska järnvägsbolaget SNCF hade räknat fel på 2 000 nya tåg värda miljarder, de var helt enkelt för breda för plattformarna. Bara att bygga om plattformarna kommer att kosta minst 500 miljoner kronor. Ingen hade tänkt på att de flesta plattformar är byggda för 50 år sedan, en tid då tågen var aningen smalare.
4. Bron över hamnen i Köpenhamn
Den som tar sig en öl i Nyhavn i Köpenhamn kan se en icke färdigställd bro till andra sidan av hamninloppet, till operahuset. Det är emellertid en bro med förhinder. Felräkningar (pålarna var 60 centimeter för höga) dålig kvalitet och brist på pengar gör att bron nu står still. Köpenhamns kommun har för ”kyssbron” som den kallas fått byta entreprenör, leverantör och finansiär och ingen vet när den blir klar.
5. Gimi Glider
Kanada gick över till meter-systemet 1970. Men när ett Air Canada plan fick fel på bensinmätaren under tankning och piloterna övergick till att mäta genom att doppa ner en mätsticka – då gick allt fel. De fick siffrorna rätt men när de skulle omvandla volymsiffrorna till vikt då blandade de ihop korten och förväxlande kilo med pound. Resultatet blev att de bara hade hälften så mycket bränsle mot vad de behövde. Piloten lyckades nödlanda planet – och kunde berätta hur det hade gått till.
6. Big Bens klocka
När berömda Londonklockan Big Ben 1857 hissades på plats så sprack den nästan omedelbart. Klockan togs ner och en ny klocka hissades upp – också den sprack på direkten. Experterna och juristerna hamnade i strid om vad som gått fel – och så har det pågått sedan dess för den spruckna klockan sitter fortfarande kvar, den har bara svängts ett åttondels varv.
7. Laufenburg-bron
De flesta länder har en standard för hur man mäter ”höjd över havsytan”. Engelsmännens referensyta är vattnen utanför Cornwall och fransmännen mäter vattenytan utanför Marseille. När tyskar och schweizare skulle bygga en bro mellan de båda länderna 2003 i Laufenburg så var man överens om att det skiljde 27 centimeter mellan de båda ländernas referensyta. Men i kalkylerna lyckades man göra fel och i stället för att eliminera skillnaden så dubblade man den – vilket fick till följd att den tyska brodelen hamnade 54 centimeter för högt. Tyskarna fick sänka sin brodel.
8. Skidskyttet i Sotji
Dagarna innan OS i Sotji skulle dras igång upptäckte man att skidskyttebanan som skulle mäta 2,5 kilometer var 40 meter för kort. Ett 12,5 kilometers lopp skulle bli 200 meter för kort. Snabb ombyggnad fick rätt längd på banan innan invigningen.
9. Scotts expedition
Under Scotts expedition till Sydpolen beräknades varje man behöva 4 500 kalorier per dag. Men Scott räknade fel och i stället fick varje person 3 000 kalorier per dag, vilket inte räcker för en person som ska dra tunga slädar i extrem kyla. I dag tros Scotts mannar ha dött av hunger.
10. The Millenium bridge
När bron över Themsen invigdes år 2000 rapporterade fotgängare att den svajade oroväckande. En av svårigheterna med att bygga en bro för fotgängare är att kompensera för de gåendes rytmiska rörelser. Om en bro börjar svaja så anpassar sig fotgängarna till brons svängningar vilket bara förvärrar effekten. Brobyggarna hade tänkt rätt när det gällde rörelsen upp och ner men inte rörelsen i sidled. Bron stängdes för att utrustas med dämpare och öppnades igen två år senare.