Hampe Mobärg, ME: ”Genuint intresse för mässa i Västsverige”
Det är bra fart i entreprenadbranschen. För Maskinentreprenörerna, ME, innebär det en spännande tid framöver med just nylanserad tidning och fortsatt storsatsning inom utbildningssektorn.
Maskinentreprenörerna, ME, fortsätter också att satsa på Entreprenad Live-mässan.
– Vi vill finnas där våra medlemmar är, säger ME:s VD, Hampe Mobärg.
– Det finns ett genuint intresse från våra medlemmar för en branschträff och mässa i Västsverige.
ME har i flera år knutit olika aktiviteter till Entreprenad Live-mässorna, bl.a. så arrangerade man sin kongress i samband med 2015 års mässa på Ring Knutstorp.
ME ska också vara med på 2016 års mässa på Stora Holm utanför Göteborg även om planerna ännu inte har hunnit ta konkreta former.
– Det finns ett stort intresse för regionala ”känna-och-klämma-mässor”, säger Hampe Mobärg.
Bristen på utbildade maskinförare är ett stort problem för hela branschen vilket fått Maskinentreprenörerna att engagera sig i utbildningsfrågor.
– Vårt mål är att höja utbildningskvaliteten och det har vi både kompetens och kapacitet till.
Sedan över ett år tillbaka driver ME maskinförarutbildning i Bålsta utanför Stockholm.
Nu är det klart med utbildning också i Ingelsta utanför Växjö och långt gångna planer när det gäller Svalöv i Skåne och i Södertälje.
– Vårt mål är att inom tre år ha byggt upp tio utbildningscentra runt om i landet, säger Hampe Mobärg.
Maskinentreprenörerna driver utbildningarna i samarbete med andra aktörer. Skolan i Upplands Bro drivs tillsammans med kommunen medan Ingelsta-satsningen sker på naturbruksgymnasiet i samarbete med Hushållningssällskapet.
– Vi ser det inte ”bara” som en gymnasieutbildning, vi vill bygga upp utbildningscentra där vi också kan bedriva våra egna fortbildningar och vuxenutbildningar. Det ger en regional närhet som är viktig – att vara branschens egna utbildningscenter i respektive region.
Maskinentreprenörerna har i år nylanserat sin tidning. Tidningen har 57-år på nacken men i det snabba och starkt föränderliga medielandskapet gäller det att hänga med.
– Vi ställer som en branschtidning stora kvalitetskrav på vår tidning. Vi ska ha analyserande och förklarande texter samtidigt som den nya tiden kräver större bilder och kortare texter.
– Det är en utmaning men vi har fått en fantastisk respons trots att bara det första numret kommit ut, säger Hampe Mobärg.