Göteborg – staden med de många kul projekten
Göteborg är inte bara de tunga infrastrukturernas stad. Det är också de roliga och annorlunda byggprojektens stad. Förutom att man planerar att bygga en linbana över Älven så kommer man att utveckla fler bad mitt i staden, göra byggarbetsplatserna roligare och bygga en flyttbar basar.
Mycket tar sikte på jubileumsåret 2021 när Göteborg fyller 400 år men t.ex. ett pilotprojekt av basaren kommer att invigas redan i år.
Popup-bazaren
Popuzaren, eller popup-bazaren, är en vandrande handelsplats.
– Popuzaren kommer att ha nya hyresgäster varje vecka. Vi vill skapa en plats för framtidens småskaliga handel, där det är liv och rörelse och ett spännande utbud, säger Sandra Zätterström, projektledare för Popuzaren.
I samband med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 får Popuzaren sin jubileumsplacering för att sedan flytta vidare. Men redan i år invigs pilotversionen.
Sandra Zätterström, ansvarig för stadsutvecklingsfrågor på Västsvenska Handelskammaren, leder arbetet där de inblandade ställt sig frågan vad en Popup-bazar kan vara.
– En mötesplats i ständig förändring med ett myller av människor och som andas världen. En blandning av bondens marknad och en plats där olika varumärken, stora som små, kan bjuda på sig själva just för att det är i Göteborg.
Tanken är att Popuzaren ska utnyttja stadens mellanrum, till exempel tillfälliga byggplatser.
– Vi har sonderat terrängen, pratat med våra medlemmar, fastighetsägare, entreprenörer och andra intressenter för att komma fram till vad man behöver göra för att skapa något unikt.
Första placeringen blir vid Esperantoplatsen
– Tanken är att omvandla de tomma ytorna på centrala platser i staden till populära och sköna stadsmiljöer. Efter att ha funnits på en plats i ett par år flyttar Popuzaren till ett annat ställe, eller uppstår på fler platser.
– Totalt tror vi att den flyttar tre gånger under sin avskrivningstid innan den får sin slutgiltiga och eventuellt permanenta placering. Första platsen den kommer finnas på är Esperantoplatsen.
Linbanan
När det första förslaget om linbana över Älven presenterades skrattade många och tyckte det var en tokig idé. Men ju mer Trafikkontoret räknat och planerat desto mer realistiskt blir planerna.
En linbana svingar sig över båda älvar, järnvägar och hus. Den har samma kapacitet som en spårvagn. En linbana kan ta 3000 passagerare i timmen och en gondol avgår var 45:e sekund.
Och nu skissar man inte bara på en linbana utan på tre.
1. Lila Linjen
Den här är tänkt att gå från Järntorget över Göta Älv till stationerna Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen. Den kommer att gå på 45 meters höjd – samma som Älvsborgsbron och en resa skulle ta mellan 4 till 12 minuter – beroende på hur långt man ska.
Den här linjen kan stå klar redan 2019-2021.
2. Gula Linjen
Den sammanlänkar spårvagnslinjerna Bergsjöl och Angered. För att ta sig från Kortedala till Norra Backa kan det i dag ta drygt 40 minuter, med linbanan skulle det ta 16 minuter, säger Per Bergström Jonsson, linbaneutredare på trafikkontoret till Göteborgsposten
Tidigast i mitten av 2020-talet skulle det bygget komma igång.
3. Bruna linjen
Det här är projekt som ligger långt fram och ska gå från Svingeln, Gullbergsvass, Ringön över älven till Brunnsbo station.
När Gullbergsvass står färdigt kommer 20 000 att bo där, jämfört med åtta i dag.
Den linbanesträckningen skulle kosta 850 till 900 miljoner kronor.
Bad mitt i staden
Redan i fjol öppnade man ett bad i Frihamnen. Tanken med bad mitt i staden kommer att vidareutvecklas.
Byggplatser som arena
På två platser i Göteborg Rosenlund och på Avenyn har man hittills arbetat för att omvandla byggplatsen till en arena.
Fotnot: Delar av texten och bild angående Popup-bazaren har ställts till förfogande av Västsvenska Handelskammaren.