Gör affärer och stärk dina kundrelationer genom mässan - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
7 december 2016

Gör affärer och stärk dina kundrelationer genom mässan

tfi

Klicka för stor bild

Varje dag förändras vår omvärld och spelreglerna för att bygga relationer och göra affärer har gjort att det personliga mötet blivit viktigare. På de flesta marknader finns idag ett överutbud av produkter och kunderna har fått en allt bättre överblick över vilka alternativ som finns. Kundernas krav ökar och de sätter ofta spelreglerna. Produkter säljs inte längre, de köps. Det gör det viktigare för leverantörerna att förstå vad som påverkar kundernas beslut. För att få reda på kundernas attityd, värderingar och behov krävs en allt närmre personlig relation. En relation som säkrar att man kan behålla kunden och få dem att växa.

Det personliga mötet och regionala mässor växer i betydelse.

Mässans plats som mötesplats är uppenbar i takt med att kundernas tidsbrist ökar och man prioriterar noga vad man använder tiden till. Man hinner inte åka långt bort med flera man från företaget. Maskinerna får inte stå still samtidigt är man i behov av att prova maskiner, få inspiration och nya idéer, få ny kunskap och träffa viktiga kontakter. Här fyller rätt mässa en allt viktigare funktion genom att många tänkbara leverantörer är på plats och man träffar kunniga personer och kan jämföra olika leverantörer. Kunderna besöker leverantören som slipper leta efter kunden, de hittar honom istället. Ibland kunder som man inte ens visste fanns.

Samtliga sinnen innebär att man gör ett starkt och långvarigt intryck

På mässan gäller det att sticka ut och ta hand om kunden på bästa sätt, fokusera på kundens behov och intresse och erbjud lösningar på kundens problem eller visa på nya affärsmöjligheter. Det är viktigt att attrahera så många sinnen som möjligt och låt dem prova, titta, lyssna, prata och bjud gärna på något. Då minns man bättre. Var kortfattad, rak i budskapen och välorganiserad. Upprepa budskapet i allt från inbjudan till uppföljningen av mässan. Det är viktigt att det finns en röd tråd genom hela ditt deltagande.

När man besöker en mässa så lägger man märke till hur vissa montrar är fullpackade med besökare medan andra är folktomma. Gemensamt för de som inte lockar besökarna är ofta att de saknar strategi för att locka och ta hand om kunderna eller engagemang. Hemligheten bakom varje framgång är, som alltid, hårt arbete. Man måste vara beredd att lägga ner den tid som kräva före, under och efter mässan.

Lär dig mer om delta framgångsrikt på mässor i vår mässkola

Källa: MässGuru-boken och FairLink

7 december 2016

Röster från några utställare

Söderberg & Haak Maskin AB Varför ställer Ni ut på Entreprenad Live i Skåne? Vi ser mycket fram emot att träffa skånska entreprenörer och visa Komatsus entreprenadmaskiner som med [...]

Läs mer ›
7 december 2016

Årets höjdpunkt i entreprenadbranschen

Läs mer ›
30 november 2016

Byggboom och förtätning ger jobb åt mindre entreprenörer

Bostadsbyggandet går för högvarv i Sverige, ofta genom att stadskärnorna förtätas. En utveckling som kan gynna de mindre entreprenadföretagen. – Förtätning inom bostadsbyggandet [...]

Läs mer ›
30 november 2016

ME satsar stort på Entreprenad Live på Ring Knutstorp

Framtid, utbildning, medlemsnytta och aktiviteter står i fokus när ME, Maskinentreprenörerna medverkar på Entreprenad Live. – Vi tar tillvara chansen till personliga möten med medlemmar [...]

Läs mer ›
30 november 2016

Röster från några utställare

Agro Maskiner AB Varför ställer Ni ut på Entreprenad Live i Skåne? Vi ställer ut för att vi anser att våra kunder som bor i Skåne, västra Blekinge och södra Halland kommer att vilja [...]

Läs mer ›
18 oktober 2016

Pressinformation:

Entreprenad Live 2017 flyttar till Skåne Bostadsbyggandet går bäst i södra Sverige och ger bra fart åt entreprenadkonjunkturen. – Det är glädjande att marknaden nu tagit fart. Detta [...]

Läs mer ›
12 oktober 2016

“Vad gör du när det inte är mässa?”

Det är nog den vanligaste frågan du får när du arbetar med mässor, ”Vad gör du när det inte är mässa?” Jobbar du med mässor, och har gjort det i 25 år, så börjar du förstå att [...]

Läs mer ›
Utställare Göteborg 2021