Anrikt företag siktar på grönytor och entreprenad
YstaMaskiner är ett av Sveriges äldsta företag i branschen.
Från början hette företaget Ystads Gjuteri & Mekaniska Verkstads AB och startades år 1853. På den tiden var de Ystads största industri och arbetsgivare. Idag har YstaMaskiner tre olika ben att stå på. Entreprenad, Kommun och Lantbrukssektorn.
YstaMaskiner var det första företag som beställde en monter för att ställa ut på Entreprenad Live-mässan i Göteborg i höst.
I företagets lokaler i norra Ystad finns ett stort reservdelslager som påminner om företagets långa historia, inte minst inom lantbruksmaskiner.
– Vi har fortfarande ca: 17 000 reservdelar i lager, berättar försäljningschef Fredrik Lidberg. Det är roligt att kunna hjälpa kunder med reservdelar även om det är så långt som femtio år sedan de köpte maskin från YstaMaskiner.
Fortfarande säljer företaget stallgödselspridare, större trädesputsare etc. produkter som främst vänder sig mot lantbruket.
Men huvudinriktningarna i dag är entreprenad och grönytemaskiner. YstaMaskiner har en lång rad produkter som håller vägar öppna och olika former av klippare som håller efter gräsmattor, grönytor och annan växtlighet.
Att gå från lantbruksmaskiner till entreprenad och grönytemaskiner har kommit succesivt och har inte varit någon dramatisk kursomläggning.
– Många lantbrukare arbetar i dag också med entreprenad, säger Fredrik Lidberg.
Företaget säljer i dag produkter som täcker in hela årscykeln.
– Det börjar med sopborstar i februari-mars. Sen löper det på med stallgödselspridare, släntklippningsmaskiner, häckklippare, dikesrensare, väghyvlar och många andra produkter.
– Sen på hösten är det dags att ställa fram snöplogarna igen.
Företaget säljer varumärken som
Spearhead, Michaelis och GT Bunning men också produkter under egna varumärket Ysta’, som t.ex. väghyvlar, slaghackar, sopvalsar och snöredskap.
YstaMaskiner har i dag sju anställda och just att företaget är litet gör det också mer flexibelt, framhåller Fredrik Lidberg.
Mässor är en viktig del av verksamheten och YstaMaskiner är med på sex-sju mässor varje år, plus en rad andra marknadsaktiviteter.
– Det är på mässorna vi träffar kunderna de ger mycket information och feedback på våra produkter. Oftast när man träffar kunden några månader senare har vi redan hunnit vara i kontakt med fabriken och gjort förbättringar, säger Fredrik Lidberg.
Trots att Ysta Maskiner är Sveriges sydligaste företag av den här sorten så finns kunderna över hela landet.
– Vi säljer genom återförsäljare och vi har ett 40-tal i hela landet.
Slutkunderna är ofta mindre entreprenadföretag som gör jobb till kommuner eller andra beställare.
Och det har gått bra för företaget. Sedan 2005 ägs företaget av Magnus Lasson och Dan Jeppsson.
– Vi har kunnat tredubbla omsättningen på de här åren, säger Magnus Lasson, i dag företagets VD.
– Men det ligger mycket arbete bakom det. Det är en tuff marknad och tuff konkurrens.
Fotnot: Företaget ingår i samma koncern som Matek, ett företag specialiserat på att skära och borra i sten och betong.