Fyrhjulsdrift bara när det som bäst behövs
MAN kommer under Entreprenad Live-mässan 7-9 maj på Ring Knutstorp att visa upp en lastbil med MAN HydroDrive på provkörningsbanan.
– Det är en lastbil som vi är ganska ensamma om på marknaden, säger Peter Winbo, chef för marknadskommunikationen på MAN.
Företaget kommer att i montern ha två lastbilar och för provkörning en eller två lastbilar, varav TGS 26.480 6X4 H-4 med HydroDrive kommer att vara den ena.
– Man kan säga att det är en inkopplingsbar framhjulsdrift upp till 30 kilometer i timmen, förklarar Peter Winbo.
Det är ofta inte lätt att få igång en lastbil eller ett lastfordon på en lerig och besvärlig arbetsplats och det är precis i det läget som framhjulsdriften främst efterfrågas. När fordonet väl kommer över 30 kilometer i timmen så klarar det sig fint med den konventionella bakhjulsdriften.
– Fördelen, jämfört med om man har konstant fyrhjulsdrift, är att systemet är 500 kilo lättare som i stället kan användas för lasten. Och att det drar mindre diesel, berättar Peter Winbo.
Den här lastbilen har blivit uppskattad också av de som till exempel kör transporter ut till gårdar och anläggningar där det kan vara nog så lerigt och besvärligt inne på gårdsplanen.
– Systemet går inte bara igång vid starten, fyrhjulsdriften kan också kopplas in när farten sjunker ner under trettio kilometer i timmen, säger Peter Winbo.