Fredsund säljer till dem som gräver och täcker över
Magnus Karnerfalk, på Fredsund Maskiner i Jönköping, har en liten annorlunda ingång till entreprenadbranschen.
– Jag var mäklare och sålde hus i Spanien. Men när jag tyckte det var dags att flytta hem så blev det här med maskiner ett naturligt val. Jag är ”bondpojk” från Gränna så jag kunde redan lite om maskiner. 2011 startade jag firman och i början sålde jag begagnat.
I dag hälftenäger han företaget tillsammans med Tomas Ulander och i höst ställer Fredsund ut på Entreprenad Live.
Företaget har gått från begagnade entreprenadmaskiner till att i dag ha specialiserat sig på vibratorplattor, hydraulhammare och närbesläktade produkter.
– Vi blev generalagenter för Atlas Copco 2014 och började sälja deras vibratorplattor, hydraulhammare och dieselgeneratorer i Sverige.
Trots att Atlas Copco är ett av Sveriges i utlandet bäst kända varumärke så har deras produkter utanför gruvindustrin varit förvånansvärt osynliga på den svenska marknaden.
– Det är det vi har ändrat på och fortsätter arbeta med, säger Magnus Kanerfalk.
I dag har Atlas Copco delats upp i två bolag – Atlas Copco och Epiroc. Fredsund representerar båda men hyndraulhammare och hydrauliska tillbehör säljs framför allt under varunamnet Epiroc.
2017 tog företaget ett nytt steg när de fick kontakt med Weber – en tysk tillverkare av markvibratorer.
– De säljer vibratorplattor och mycket hög kvalitet och framför allt har man extremt bra värden för hand- och armvibrationer, något som är viktigt för kunderna i dag.
Samarbetet mellan tyska Weber och Fredsund har genom åren fördjupats.
– Vi föreslog dem en markvibrator i form av en rundplatta. De utvecklade och tog fram en sådan. Den har i dag blivit en storsäljare.
Många av Fredsunds kunder är småföretagare.
– Vi fokuserar på den som gräver och täcker över. Ofta är det enmansföretag som äger en maskin och som under arbetets gång stöter på stora stenar. Då behöver de en hydraulhammare. I slutändan behöver de också täcka över gropen och då behöver entreprenören en markvibrator.
När någon kund ringer och är intresserad av en vibratorplatta kör Magnus Kanerfalk eller någon av hans säljarkollegor ut med en-två markvibratorer till kunden som han eller hon får prova.
– Är man inte intresserad så kommer vi och tar dem tillbaka. Det är sällan någon ringer, säger Magnus Kanerfalk, och i så fall blir det ofta affär längre fram i tiden.
Ska ni ta in fler varumärken?
– Det är inte aktuellt. Vi har fullt upp med de produkter vi har i dag. Vi ställer också krav på hög kvalitet, något annat är vi inte intresserade av.