
Från traktorgrävare till multimaskin
– Kunderna efterfrågar i dag färre maskiner i maskinparken men de ska kunna köras fler driftstimmar.
Det säger Joakim Berglund, landschef för Lännen Tractors med säte i Jönköping.
– Vi säljer Lännen och Lundberg, båda är multimaskiner som kan köras mycket och användas till mycket. Precis det som kunderna efterfrågar.
På Entreprenad Live kommer företaget att visa upp både Lännen och Lundberg.
– Det är en bra mässa som vi ser fram emot. Det behövs mässor i tillväxtregionerna som står nära kunderna.
Lännen, som har fått ge företaget dess namn, är en finsk traktorgrävare. Den har skopa fram och grävaggregat bak.
– Traktorgrävaren togs fram på sjuttiotalet när man ville använda sin traktor till fler uppgifter. I dag är namnet missvisande, traktorgrävaren har blivit en multimaskin där föraren kan koppla på allehanda redskap.
Inte minst används den i Sverige vid järnvägsbyggen.
– Det kommer att satsas stort på den eftersatta järnvägen framöver så vi är trygga med att det finns stor efterfrågan på våra maskiner också i framtiden.
Lännens stora konkurrent i Sverige är Huddig.
– I Finland har Lännen 100 procent av marknaden. Här har vi kanske en fjärdedel och resten har Huddig. Då finns det marknadsandelar att ta av och mycket spännande att jobba på, säger Joakim Berglund.

Lundberg är den andra maskinen som Lännen säljer. Lundberg tillverkas i Skellefteå men ägs av samma finska ägarfamilj. Det är en mindre kompakt redskapsbärare som finns i 4-5 olika modeller.
– Det används till det mesta, för att hålla rent och snyggt i vårt samhälle och framför allt i tätorterna. Du kan klippa slåttervallar, sopa, sanda eller snöröja med den, säger Joakim Berglund.
– Vi har kunder som använder den för att tvätta gång- och cykeltunnlar. Den är låg och kommer in också i trånga utrymmen.
Hos Lännen i Jönköping utrustar och säljer man maskinerna. Företaget har tretton anställda.
– Vi skulle gärna varit fler och inte minst skulle vi behöva fler servicetekniker och fler servicepartner. Servicetekniker är i dag ett annorlunda jobb mot förr, säger Joakim Berglund.
– Visst, det innehåller en del grovmekanik men man sitter också bakom datorn för att uppdatera den senaste programvaran. Skillnaden mot förr är att kunden inte har tid att komma till verkstaden utan servicen sker ute hos kunden med våra fullutrustade servicebilar.