Från begagnade asfaltutläggare till kompakta grävare och hjullastare
Mitt ute på den skånska slätten, några mil öster om Landskrona, står några begagnade asfaltutläggare bakom ett staket. Få förbipasserande anar att dessa om några månader kommer att rulla fram på vägbyggen under Afrikas brännande sol.
– Det var så vi startade, berättar Niklas Wiklund, vd för Wiklund Trading i Billeberga. Jag och min bror började exportera begagnade asfaltutläggare och vägvältar.
I höst ställer Wiklund Trading ut på Entreprenad Live.
Begagnat och begagnatexporten är fortfarande en viktig del av det tioåriga företagets verksamhet. Ett gummiband som jämnar ut när den svenska marknaden går upp och ner.
En kund i Asien eller Västafrika har ju aldrig möjlighet att själv besiktiga maskinen innan köp.
– Det bygger på förtroende och ärlighet, säger Niklas Wiklund.
God hjälp på traven får kunden av företagets nyutvecklade hemsida, där stora foton ger en bild av de begagnade maskinerna. Men också en liten videosnutt som visar att alla funktioner fungerar.
Intill de begagnade vägmaskinerna bakom staketet i Billeberga står i dag också fabriksnya små hjullastare och minigrävare som berättar åt vilket håll företaget utvecklats.
– Vi blev tidigt uppvaktade av olika företag om agenturer och japanska Yanmar var den första vi tog oss an, berättar Niklas Wiklund.
Yanmar är världens största producent av små diselmotorer och är inom det marina ett välkänt märke. Men Yanmar har också en nisch inom entreprenad. Företaget producerar sina minigrävare i Frankrike.
– Vi tyckte företaget passade oss bra. Vi ville sikta in oss på kompakta maskiner, säger Niklas Wiklund. I Sverige har det funnits gott om svängrum och det har funnits en kultur med stora maskiner. Men nu kommer de mindre maskinerna starkt.
Wiklunds Trading säljer i dag Yanmargrävare från 600 kilo upp till 10 ton. Det är ett växande marknad och inte minst uthyrningsföretagen som Cramo är intresserade av mindre maskiner.
Också här sker en attitydförändring. Tidigare ville alla äga, i dag har entreprenörerna vant sig vid att hyra.
Tyska Kramer Allrad och deras fyrhjulsstyrda hjullastare var nästa företag som Wiklunds tog sig an som agentur. Dessa säljs från 1400 kilo upp till nio ton.
Nu har Wiklunds också agenturen för italienska Cangini vars olika verktyg som grip, rototilt och sorteringsskopa ska komplettera hjullastare och grävmaskiner.
– Vi håller där tills vidare. Vi behöver konsolidera oss, säger Niklas Wiklund om den snabba takten i företagets utveckling.
Helt stilla på utvecklingen är det dock inte och företaget kommer inom kort, att på den nya hemsidan, lansera sin egen redskapskatalog.
En modern entreprenör kräver i dag snabba leveranser av reservdelar. Ingen har råd med en maskin som står stilla. Det är därför förvånande när Niklas Wiklund visar upp företagets reservdelslager, knappt större än en skrubb med det allra vanligaste reservdelarna. I stället jobbar företaget med direktkontakt med fabrikerna i Tyskland, Italien och Frankrike.
– Har vi bara ordern före kl 14 så har kunderna i södra Sverige reservdelen dagen efter trots att de kommer direkt från fabrik. Längre upp i norra Sverige kan det ta en dag extra.
Men ofta vet inte kunden exakt vad det är för fel och vilken reservdel som behövs. Det kräver kunnig personal både på kontor och verkstad för att rätt kunna serva maskinerna.
– Vi har duktig personal, säger Niklas Wiklund.
Faktaruta
Wiklunds trading har i dag elva anställda och företaget har i stort sett växt med en medarbetare om året. Företaget ägs av Niklas och Henrik Wiklund samt av Per Liljeblad. Företaget ligger i Billeberga.