Fossilfritt och teknikutveckling präglar Maskinia
16 maskiner, varav fem avsedda för demo och tre försedda med elektrisk drift. Det är huvudnumren för 40-årsjubilerande Maskinia när de ställer ut på Entreprenad Live 5-7 september.
Maskinias monter kommer som vanligt att domineras av Case, Bergmann och Develon, tidigare Doosan innan Hyundai gick in som storägare 2021. Det nya namnet som nu varit i bruk i drygt ett år är en kombination av engelskans Develop och Onwards och ska visa företagets ambitioner att ligga långt fram i utvecklingen av eldrivna, miljöanpassade och i förlängningen även förarlösa maskiner.
Som det ser ut har ägarbytet skapat en stark grund för den framtida utvecklingen. Att Doosan sålde entreprenadmaskindelen berodde huvudsakligen på att koncernen behövde få in mer kapital. Ägarbytet ser ut att vara klart positivt för det som i dag är Develon.
Enligt Carl-Johan Sunnerfjord, försäljningschef för Develon på Maskinia, märks förändringarna dels i att produktutbudet breddats, bland annat genom att tidigare luckor i programmet nu täcks av nya modeller. Samtidigt har utvecklingen av fossilfria motorlösningar fått bättre fart, något som inte minst märks i ett ökande utbud av eldrivna maskiner.
– Med de nya ägarna har plånboken blivit märkbart större. Vi har aldrig haft så stor portfölj som i dag. Den stora volymen finns bland hjulgrävarna, exempelvis har vi nu bland annat femtonsmaskiner, en viktklass vi tidigare saknat. Vi har blivit väldigt starka i femtonsklassen och är i dag marknadsledande i den storleken i Sverige, säger Carl-Johan Sunnerfjord.
– Namnet har redan satt sig, namnbytet har kunnat genomföras helt utan dramatik. Tvärtom har gensvaret varit väldigt stort. Vi har till och med fått ett uppsving. Det har underlättat att kunderna möter samma maskiner och samma personer som tidigare. Det är bara namnet som är nytt.
Ett bärande tema i montern är eldrift och tanken är att visa tre eldrivna maskiner. Bergmann har konverterat sina dumprar med maskinvikt upp till 3,5 ton till eldrift och en av dessa dumprar kommer att finnas på plats.
Övriga två helelektriska maskiner kommer från Case. Det är en 2,5 tons minigrävare och en kompakthjullastare på knappa fyra ton.
– Det är ett litet axplock ur ett program som omfattar elmaskiner i storlekar från 1 till 36 ton på grävmaskinssidan och upp till 24 ton på hjullastarsidan. Vad gäller Develon har vi bland annat levererat fem elektriska hjulgrävare i 18-tonsklassen och i dagarna levererar vi den första helelektriska grävmaskinen på hela 36 ton. Vi har tagit på oss ledartröjan vad gäller minskade utsläpp och det är en ambition som kännetecknar hela företaget, säger marknadschefen Daniel Gustavsson.
– Vi har inlett ett miljöarbete som fått namnet Maskinia Blue. Syftet är att minska miljöpåverkan, inte bara hos oss själva, utan även hos våra kunder och de tillverkare och partners som vi samarbetar med. Det är vårt sätt att bidra till långsiktig hållbarhet och går igen även i vår flotta av servicebilar där de som inte är elektriska eller hybrider ska köras på HVO100.
Maskinia Blue omfattar huvudsakligen fyra olika initiativ:
– Erbjuda företagets kunder maskiner med alternativa motorer för att klara fossilfri drift.
– Driva omställningen till fossilfri olja och diesel för minskad miljöpåverkan.
– Leda omställningen av bland annat anläggningar och bilar mot en minimal miljöpåverkan.
– Skapa en cirkulär hantering av maskiner, batterier och reservdelar som fått namnet Maskinia Reman.
– Vi hoppas att den här satsningen ska accelerera hela vår bransch mot mindre miljöpåverkan, säger Daniel Gustavsson.
På förra årets Entreprenad Live lanserade Maskinia en E-handelssatsning som blivit allt mer efterfrågad.
– Den tog rejäl fart under sommaren. Sortimentet är det samma som finns i våra butiker, men tillgängligt direkt från den plats där kunden befinner sig. Här finns reservdelar, slitdelar, tillbehör, skopor och redskap. Bland annat säljer vi skopor från fem ledande tillverkare. Nu är det också möjligt att klicka hem maskiner upp till två ton.
– I montern kommer besökarna inte att missa att vi fyller 40 år i år. Bland annat planerar vi för en kampanj som kommer att märkas. Vi söker också ständigt efter kompetent personal och diskuterar gärna jobb med de som är intresserade eller visar vad vi kan erbjuda inom digitala hjälpmedel som gör vardagen betydlig lättare för både maskinförare, verkstadspersonal och maskinägare, säger Daniel Gustavsson.
Maskinia träffar ni i monter 511 på mässan