En Globen med massor från Fyra spår-utbyggnaden - Entreprenad Live
För besökare
För utställare
24 april 2019

En Globen med massor från Fyra spår-utbyggnaden

Stora mängder massor och deponi ska tas om hand när Fyra spår mellan Arlöv och Lund byggs ut.
– Jag brukar populärt säga att massorna motsvarar en fylld Globen, säger Trafikverkets projektchef Jens-Peter Eisenschmidt.

Jens-Peter Eisenschmidt. Bild: Trafikverket/JV, NCC/OHL

Södra Sveriges just nu största anläggningsprojekt är i full gång sedan drygt ett år. Det märket alla boende i Malmö-Lund när broar och vägar tillfälligt stängs av.
– Men när det gäller massor är vi fortfarande bara i början av projektet och det är relativt små mängder som måste tas om hand, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
– Än så länge klarar vi oss genom att anlägga nya bullervallar eller förlänga gamla bullervallar.

Den riktigt stora utmaningen kommer våren 2021 när järnvägen genom Åkarp och Hjärup ska grävas ner i ett stort dike, som mest sex meter djupt.
– Det är den frågan vi arbetar med just nu. Det gäller att hitta det ekonomiskt och miljömässigt bästa alternativet.
– Om inte annat så har vi möjlighet att lägga massorna i Norra hamnen i Malmö. Men det är många lastbilar som i så fall ska köra dit så helst vill vi hitta ett mer ekonomiskt och bättre miljömässigt alternativ.

Har ni stött på miljöfarliga massor?
– Vi gjorde noggranna provtagningar redan innan vi drog igång projektet och vi har inte stött på några större överraskningar.

Hur går det projektet som helhet?
– Det går väldigt bra. Vi började skissa på en tidsplan för fem år sedan och den håller vi även om vi har små marginaler.

Hur fungerar samarbetet med allmänheten?
– Trots att det är stora ingrepp så tycker jag att de flesta är väldigt förstående – även när vi tillfälligt tvingats stänga broar och vägar.


Faktaruta:
Järnvägen mellan Arlöv och Lund ska byggas om till fyra spår. För att klara ombyggnaden måste man tillfällig anlägga två extra spår som sedan tas bort.
De fyra spåren förväntas vara i full drift 2024.
Stationerna i Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station anläggs på Klostergården.
NCC har tillsammans med spanska OHL tilldelats entreprenaden.
Kostnaden beräknas till drygt fem miljarder kronor.
Längden på ombyggnaden är 11 kilometer, varav 5 kilometer nedsänkt


24 april 2019

7 saker du inte visste förra veckan

Läs mer ›
3 april 2019

Det är tunga grejor när Wirtgen kommer till mässan

– Vi hoppas kunna ställa ut vår nya slagkross. Det berättar Fredrik Lindblad, som tillsammans med Cecilia Örmander från Wirtgen Sweden, i förra veckan besökte utställarträffen och [...]

Läs mer ›
2 april 2019

Nu drar Fehmarn Bält-projektet igång – dubbelt så dyrt som Öresundsbron

Nu börjar man bygga Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln som ska förbinda Danmark med Tyskland. I förra veckan beslöt danska folketingen att trycka på startknappen för de delar av [...]

Läs mer ›
2 april 2019

Nu har ME Utbildningscenter i Bålsta invigts

Under de senaste åren har ME-skolan haft en stark tillväxt. Behovet av maskinförare är stort och ME-skolan har under flera år examinerat både studenter och vuxna från [...]

Läs mer ›
2 april 2019

ÄR DU VÄRLDENS BÄSTA FÖRARE?

Nu är det upp till bevis. Var med i uttagningen till Operator Challenge för chansen att representera Sverige internationellt. En vinnare från varje uttagning (Bålsta, Umeå och Knutstorp) [...]

Läs mer ›
2 april 2019

Utställarna förbereder sig för bästa mässan

Utställarna förbereder sig för att årets mässa ska bli den bästa möjliga för alla de tusentals besökare som väntas till Entreprenad Live. I förra veckan samlades ett sextiotal [...]

Läs mer ›
2 april 2019

7 saker du inte visste förra veckan

Läs mer ›
Utställare Göteborg 2021