Digitalisering och miljö i fokus för Bomag
Vi är starka på vältsidan, växer mycket på envalsvältar samtidigt som det rullar på bra med asfaltvältar i Sverige. Ambitionen är att öka även på fräsar och asfaltutläggare. Allt fler produkter matchar de svenska önskemålen. Det ser ljust ut, säger Tobias Rostedt, produktchef för Bomag hos Söderberg & Haak.
När portarna slås upp till Entreprenad Live på Ring Knutstorp 5-7 september kommer kompakteringsutrustning från Bomag att spela en framträdande roll i Söderberg & Haaks monter. Det har snart gått fem år sedan den skånska maskinleverantören tog över uppdraget som generalagent för Bomag och mycket har hunnit hända under tiden.
Bomag har länge legat i framkant med teknik som exempelvis hjälper en vältförare att arbeta effektivt genom att mäta packningsgrad och därigenom styra packningsarbetet dit det behövs och undvika onödiga överfarter. På Intermat, tidigare i år, visades att arbetet med digitalisering nått en bra bit längre, även i företagets övriga produktprogram. Bland annat finns en applikation som effektiviserar hela processen med asfaltutläggning, från lastbilstransporterna till läggaren och vidare till välten.
– Den digitala utvecklingen är prioriterad. På framför allt kompakteringssidan blir de tekniska lösningarna mer och mer standard och ger bland annat entreprenörerna goda möjligheter att visa för sina kunder var de har jobbat och hur utfallet är. Alla maskiner på vältsidan har någon form av packningsindikator. Det gör jobbet effektivare och minskar bränsleförbrukningen, säger Tobias Rostedt.
Samtidigt har utvecklingen skjutit fart vad gäller alternativa drivmedel. På senaste Bauma visades en eldriven vält på 2,5 ton, och förhoppningen är att kunna visa en av dessa på Entreprenad Live.
– El kommer allt mer i vältar och vibroplattor. Framför allt i det lätta programmet, men är på gång även i något tyngre maskiner. På jordpackningssidan kommer förmodligen en eldriven envalsvält att lanseras på Bauma 2025.
– Det är en tydlig linje hos Bomag att fortsätta och utveckla elsatsningen, men företaget ser även på andra alternativ som bränsleceller, vätgas och biogas. Visioner finns och tiden får utvisa hur högt upp i programmet det går.
Den senaste uppgraderingen bland asfaltvältarna är pivåstyrda sju- och tiotonnare – BW 154 och BW 174 – som försetts med en helt ny hytt som utvecklats tillsammans med ett universitet och fått namnet My Cockpit.
– Vid utvecklingsarbetet har bland annat kameror och andra instrument satts in i förarhytter för att kunna studera hur förarna rör sig under ett arbetspass. Utifrån det har bland annat instrument, reglage och skärmar kunnat placeras på de bästa ställena rent ergonomiskt.
Hyttens mått är samma som tidigare, men synfältet har blivit bättre, en digital touchdisplay har fått en central plats där den lätt kan avläsas och användas utan att sikten försämras.
Vältoperatören kan konfigurera standardinställningar, styra och kontrollera alla funktioner via touchdisplayen som är individuellt konfigurerbar. Varje förare kan skapa sin egen användarprofil och snabbt och lätt växla till sina standardinställningar.
– Manöversystemet är anpassat till tre generationer. Knappar vid stolen, joystick med rulle och touchdisplayen. Föraren väljer själv vilket som passar bäst. Valmöjligheterna gör det också möjligt för den som är van vid knappar och vridreglage att på ett enkelt sätt skola in sig i modern touchscreenteknik. Tanken är att den nya hytten efter hand ska användas även i andra modeller.
Nyligen lanserades även en uppgraderad radiostyrd rörgravsvält som fått en rejäl facelift och förbättringar i bland annat elektronik, radiosändare, antennplacering och fjärrkontroll.
– Än så längeär kompaktering vår huvudsyssla, men Bomag har även asfaltutläggare och fräsar på programmet efter förvärvet av Marini. Sedan dess har produkterna efter hand fått allt större inslag av vad vi kan kalla tysk standard och nu kan vi på allvar börja konkurrera med befintliga varumärken. Båda produkttyperna har varit och är ute på demokörningar hos kunder i Sverige och gensvaret är positivt. Vi har också levererat den första tvåmetersfräsen och fått väldigt bra respons.
– Nu finns också prototypen, eller en förserie av den nya generationen asfaltutläggare i BF 300-serien. Den ska nu testköras hos kunder innan den går i produktion. Det ser ljust ut – inte bara på kompakteringssidan, säger Tobias Rostedt.
Som det ser ut i dag kommer Söderberg & Haak att visa delar ur Bomags lättare program på Entreprenad Live. Det blir vältar upp till fem ton och vibroplattor. Även en batteridriven stamp aviseras och om allt går i lås kanske även den elektriska tandemvälten på 2,5 ton. Givetvis visas även delar av Komatsus breda program på mässan.
Söderberg & Haak träffar ni i monter 519 på mässan