Det är drag i Göteborgs bostadsbyggande
Det är inte bara Västlänken, nya Hisingsbron, och Marieholmsförbindelsen som slukar entreprenadresurser i Västsverige – även Göteborgs stad har flera nya stadsförnyelseprojekt på gång.
Och framför allt Älvstaden – samlingsnamnet för utbyggnaden i Göteborg som ska knyta samman stadens båda älvstränder.
– Vi är redan igång. Beslutet om Älvstaden fattades 2012 men i Kvillebäcken är byggarbetet påbörjat, säger Anders Svensson, processledare för Älvstaden.
Göta Älv är central för Göteborg och Älvstaden tar sikte på att utveckla området längs älven inne i staden.
Ett omfattade och ambitiöst visionsarbete har lett fram till de nya planerna som inte bara ska förtäta och bygga samman staden över vattnet, den ska också tackla den nya tidens problem (och möjligheter) som segregation, översvämningar och förvandlingen av staden från en industristad till en stad med kunskapsdrivet näringsliv.
– Målet är att Älvstaden på 20 år ska få 25 000 nya lägenheter och 40 000 – 45 000 nya arbetsplatser, säger Anders Svensson.
En central projektorganisation för Älvstaden är under bildande. Stadsbyggnadskontoret kommer att ha det övergripande ansvaret för den kommunala planeringen i ett antal delprojekt. (Dessa är: Frihamnen, Lindholmen, Backaplan (inkl Kvillebäcken), Ringön, Södra Älvstranden (Skeppsbron och Norra Masthugget), Centralenområdet och Gullbergsvass.)
– Kvillebäcken är som sagt redan igång. Nästa år drar Skeppsbron igång och sen är det dags för Frihamnen, Masthugget, Järnplan och Centralenområdet att börja byggas, säger Anders Svensson. I alla dessa områden bedöms en första etapp kunna stå klar till stadens 400-årsjubileum 2021.
Men även om Älvstaden kan verka som ett gigantiskt projekt så motsvarar det mindre än hälften av Göteborgs bostadsbyggande under de närmsta åren.
– Varje år ökar invånarantalet i Göteborg med 7000-8000 människor så vi måste bygga många nya bostäder för att möta det behovet.
Det är lätt att tro att Älvstaden och alla andra byggprojekt skulle få de stora bygg- och entreprenadföretag att dra öronen åt sig, att resurserna helt enkelt inte skulle räcka till för allt som är på gång.
– Tvärtom. Byggföretagen har legat på och velat komma igång tidigare. Det är drag i ett sådant projekt som Frihamnen, där vill alla vara med.