Bobcat – betyder mer än sitt varumärke
Det började med att han själv hyrde en maskin. Femton år senare är han i dag tillsammans med Stefan Ekvall generalagent i Sverige för ett av världens bäst kända varumärke – Bobcat.
– När jag hyrt maskinen ringde jag och frågade dåvarande generalagenten om de behövde en återförsäljare i södra Sverige och på den vägen är det, säger Bobcat Sveriges VD Göran Andersson.
Bobcat startades i USA i slutet av 1950-talet av två smeder. I dag är det världsomspännande koncern med fabriker i bl.a. USA, Tjeckien, Frankrike, Belgien och Italien. Varumärket är så inarbetat att många av oss benämner små kompaktlastare som ”en bobcat” även om det skulle vara av ett helt annat märke.
– De båda smederna var först med att göra små kompaktlastare. Men sedan tio år har de flesta maskintillverkare mindre maskiner så konkurrensen är hård.
Men detta till trots så är Bobcat fortfarande den helt dominerande maskinen på kompaktlastarmarknaden .
– Bobcat är en bra maskin med bra andrahandsvärde så försäljningen har gått bra. Vi hade omsättningsrekord 2014, berättar Göran Andersson.
Bobcat Sverige har i dag 17 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö och på huvudkontoret i Kristianstad.
– Vi har serviceavtal med de flesta kunder och egna servicebilar.
Bobcat förknippas med små maskiner och den idén har företaget varit trogen även om man i dag kan få grävmaskiner från ett ton och upp till 8,5 ton och kompaktlastare från ett ton och upp till fem ton. Den största teleskoplastaren når 25 meter.
Priserna varierar – allt från 190 000 upp till miljonen. Men mycket av kostnaderna ligger i tillbehören.
– I dag specialutrustas i stort sett alla maskiner med olika redskap, det kan vara allt från GPS till hjulsågar. Och det är en viktig del för oss, berättar Göran Andersson.
Ett av de viktigaste tillbehören är just den meterstora hjulsågen som har blivit en stor framgång i dessa tider med mycket kabeldragning. Den fästs längst fram på kompaktlastaren.
– Den finns i olika storlekar och sågar upp ett 13-20 centimeter brett och upp till 90 centimeter djup schakt, stort och djupt nog för att lägga ner en kabel. Man spar mycket asfalt och arbete jämfört med tidigare när liknande diken togs upp med grävmaskin.
Marknadsföring är viktigt för Bobcat Sverige och företaget är bl.a. med i TV i Bygglov och Äntligen Hemma. Detta leder bl.a. till att Matte och Willy från Bygglov medverkar i Bobcats monter under mässorna. De var med bl.a. under Entreprenad Live i Göteborg och de kommer att vara med på Ring Knutstorp.
– Annars tycker jag att det är för många mässor. Vi har i år dragit ner på vår mässmedverkan och hittills i år har vi bara bokat in oss på en mässa – Entreprenad Live på Ring Knutstorp, säger Göran Andersson.