Blekinge och Småland får mer när 881 statliga miljarder ska fördelas
Just nu är det full fart på statliga infrastrukturarbeten i Sydvästskåne men om några år kommer mer pengar att flytta österut i Sydsverige, bland annat till utbyggnad av Blekinge kustbana.
Det framgår av Regeringens infrastrukturplan som häromdagen presenterades av infrastrukturminister Tomas Enerorth.
– Aldrig tidigare har en regering satsat ett så högt belopp på infrastruktur i sydöstra Sverige. Det här kommer betyda fler tåg, fler tåg i tid och säkrare vägar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande när förslaget presenterades.
För hela Sverige rör det sig om massor av pengar. 881 miljarder ska fördelas under åren 2022 till 2033. Mycket av de pengarna kommer i slutändan att hamna hos entreprenörerna och de som ska göra jobbet.
Redan tidigare finns det en infrastrukturplan men nu skjuter regeringen till nya pengar och det är framför de pengarna som vandrar österut.
Politikerna i Blekinge och södra Småland jublar och tycker att äntligen får de större del av kakan medan tongångarna i Malmöregionen är mer kritiska.
Det dröjer till mitten av 2030-talet innan hela Västkustbanan får dubbelspår och Södra stambanan Lund-Hässleholm får ökad kapacitet, anser kritikerna.
– Jag förstår inte hur Skåne ska kunna ta emot ett ökat flöde av godståg och lastbilar när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029, säger Anna Jähnke (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Skåne till Sydsvenskan.
Men även om fokus framöver kommer att ligga i Blekinge och södra Småland så blir Syd- och Västskåne inte lottlöst, bland annat ska bangården i Malmö byggas om sträckan Maria-Helsingborg C ska få dubbelspår. Arbetet med höghastighetståg fortsätter.
Så ser det ut i dag
I dag sker de största investeringarna, och därmed de flesta och största entreprenadjobben i Skånes västra och sydvästra hörn.
Här är några av de vid det här laget välkända arbetsplatserna:
– Utbyggnaden av 4-spår mellan Malmö och Lund.
– Ombyggnad av Skånebanan (järnväg) Åstorp-Hässleholm.
– Marieholmsbanan (järnväg).
– Ängelholm-Maria, dubbelspår (järnväg).
– Ombyggnad för superbussar i Skåne.
– Väg och cykelvägar i Malmö, Lund och Helsingborg.
Så här strartar de nya projekten framöver
Regeringens nya infrastrukturplan sträcker sig mellan år 2022 och 2033 och olika projekt har fått olika startår. I början av perioden är det fortfarande fokus på sydvästligaste hörnet.
2022-2024
Regeringenger ger starttillstånd under perioden 2022-2024 för ombyggnad av Trafikplats Ideon och Trafikplats Lund S, båda i Lund.
2025-2027 Men bland projekten som får dra igång 2025-2027 ligger ett i östra Sydsverige.
Här är några av dem
– Ombyggnad av E22 Ronneby-Nätraby
– Ombyggnad E65 Svedala Börringe
2028-2033
Men när det kommer till de sista åren i regeringens (2028-2033) infrastrukturplan så är det ett tydligare fokus på östra Sydsverige, framför allt Bleking. Här är några av projekten som då ska dras igång i Blekinge och sydöstra Småland:
– Blekinge Kustbanan, mötesspår och hastighetshöjning.
– Sydostlänken (järnväg) Älmhult, Olofström, Karlshamn. Elektrifiering och ny bana.
– R25, Nybro, trafikplats Glasporten.
– Alvesta, Triangelspår
– Räppe, ny station
– Dubbelspår, Växjö-Räppe
Men Skåne går inte helt lottlös under den här perioden. Här är några projekt:
– Helsingborg-Hässleholm, dubbelspår
– Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
– Maria-Helsingborg C, dubbelspår
– Hässleholm-Lund, del av nya stambanor.