Bara uppåt för Bytupp
– Det var som om proppen gick ur i början av augusti. Sedan dess har det bara gått uppåt.
Det säger Johan Salinder, grundare och VD i Bytupp.se, den nya köp- och säljsajten för privatpersoner och företag, nischad för entreprenad och transport i Sverige
Nu har företaget fått extern finansiering och kan satsa än mer offensivt.
Tjänsten lanserades i december förra året. Grundarnas idé är en nischad köp- och säljsajt som de bättre tycker tillgodoser den svenska entreprenad- och lastbilsbranschens behov.
– Marknaden höll andan under coronapandemins första månader men nu är det full fart och vi snittar på 10 000 unika besökare i veckan med väldigt hög relevans säger Johan Salinder.
Bland kunderna finns allt från rikstäckande maskinförsäljare till privatpersoner som kanske bara vill sälja en enstaka maskin.
– Vi märker att det finns en ökad efterfrågan på minigrävare och lastbilar.
Just nu är det gratis för privatpersoner att lägga ut en enskild annons på Bytupp.se
En av många fördelar med sajten är att det finns åtta huvudkategorier och över 30 underkategorier så att man lätt kan hitta det man söker utan att scrolla sida efter sida bland ointressant fritextresultat.
– Vi startade den här sajten för att underlätta för branschen att göra affärer och enkelhet är en del av detta, säger Johan Salinder med över tio år i branschen.
Företag kan precis som på andra motsvarande sajter skapa sina egna ”butiker”. Men till skillnad mot andra sajter saknar ”butikerna” bindningstid, precis som Viasat eller Spotify.
Bytupp.se har precis fått ännu starkare muskler att fortsätta sin utveckling framåt då ett Londonbaserat investmentbolag med svensk anknytning gått in i bolaget.
– De tror väldigt mycket på vår idé och tillsammans kan vi fortsätta vår resa framåt och satsa ännu mer offensivt. Vi är väldigt optimistiska, säger Johan Salinder.