Det är idel ädel byggaradel som bygger Västlänken
Både veteraner och nykomlingar är med och bygger Västlänken.
Företagen som tilldelats entreprenaderna har byggt många tunnlar och järnvägar i Europa genom åren. Flera företagen är anrika och ett har varit verksamt i nästan 150 år. I det sammanhanget får man betrakta knappt tio år gamla norska NRC som en novis och nykomling – om man nu kan säga så om ett företag som omsätter över två miljarder kronor.
Här en närmare presentation av företagen som bygger Västlänken.
Wayss Freytag Ingenieurbau
Wayss Freytag Ingenieurbau är ett tysk företag med huvudkontor i Frankfurt. Företaget är specialiserat på just tunnelbyggen och borrade tunnlar och kan visa upp en imponerande referenslista över genomförda projekt. Wayss Freytag var med och byggde tunnelbanan i München och järnvägstunnlar i Belgien för att bara nämna några.
Företaget ingår i holländska Royal Bam Group som är noterat på Amsterdambörsen.
Företaget grundades 1875 och har 1000 anställda. Företagets VD heter Jan Wierenga.
Vad ska de bygga: Korsvägen
Vem bygger: Wayss Freytag Ingenieurbau tillsammans med NCC
Kostnad: Korsvägen 3,8 miljarder.
När ska Korsvägen vara klar: 2024-2026
.
NCC
NCC behöver knappast en närmre presentation för en svensk publik. Det är ett av Nordens största byggföretag med en omsättning på 55 miljarder kronor och 17 000 anställda. Företaget har kammat hem många tunga projekt de senaste åren förutom Västlänken. Bland dem kan nämnas den fyrspåriga järnvägen mellan Lund och Arlöv, Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg, Humanistiska fakulteten vid Göteborgs Universitet och trafikplats Tingstad i Göteborg.
Företaget är noterat på Stockholmsbörsen och företagets nytillträdde VD heter Tomas Carlsson.
Vad ska de bygga: Centralen och Korsvägen
Vem bygger Centralen: NCC
Vem bygger Korsvägen: NCC med Wayss Freytag Ingenieurbau.
Kostnad: Centralen 4,7 miljarder.
Kostnad: Korsvägen 3,8 miljarder.
När ska Centralen vara klar: 2024-2026
När ska Korsvägen vara klar: 2024-2026
NRC/Segermo
NRC (Nordic Railway Construction) är ett norskt företag som startades 2011 och är i det här sammanhanget en nykomling men med den uttalade ambitionen att bli ledande inom nordisk järnvägsbyggande. Företaget har de senaste åren köpt upp flera svenska företag verksamma inom järnvägsbyggande, bl.a. Järnvägsteknik och Segermo.
Segermo tecknar kontraktet för Haga och NRC för Kvarnberget. Företaget har haft en kraftig tillväxt de senaste åren men de nu tilldelade entreprenaderna är företagets största åtagande någonsin. Företaget har 630 anställda och VD:n heter Øivind Horpestad. Företaget omsatte 2017 2,4 miljarder kronor. Företagets svenska VD heter Daniel Pettersson.
Vad ska de bygga: Haga och Kvarnberget
Vem bygger: NRC/Segermo tillsammans med Astaldi och Gülermak
Vad får Haga kosta: 2,3 miljarder
Vad får Kvarnberget kosta: 820 miljoner
När ska Haga vara klar: 2024-2026
När ska Kvarnberget vara klart: 2021
Astaldi
Astaldi är ett italienskt företag med säte i Rom. De har 95 år på nacken och en imponerande meritlista, inte minst inom tunnelbanor där man varit med och byggt tunnelbanorna i Rom, Milano, Neapel och Caracas för att nu bara nämna några. Företaget har 11 500 anställda och omsätter ca 30 miljarder kronor. Företagets VD heter Filippo Stinellis.
Vad ska de bygga: Haga och Kvarnberget
Vem bygger: Astaldi tillsammans med NRC/Segermo och Gülermak
Vad får Haga kosta: 2,3 miljarder
Vad får Kvarnberget kosta: 820 miljoner
När ska Haga vara klar: 2024-2026
När ska Kvarnberget vara klart: 2021
Gülermak
Gülermak är ett ledande turkiskt byggföretag som samtidigt är en av Turkiets ledande stålproducenter. Företaget har över 60 år på nacken och har sitt huvudkontor i Ankara. Gülermak en gedigen erfarenhet av att bygga tunnelbanor och tunnelbanestationer och har färdigställt 80 stationer, främst i Turkiet. Men man har också byggt tunnelbanor i Warszawa och Dubai.
Vad ska de bygga: Haga och Kvarnberget
Vem ska bygga: Gülermak tillsammans med NRC och Astaldi
Vad får Haga kosta: 2,3 miljarder
Vad får Kvarnberget kosta: 820 miljoner
När ska Haga vara klar: 2024-2026
När ska Kvarnberget vara klart: 2021
Peab
Peab behöver heller ingen närmare svensk presentation. Företaget som startades av de båda bröderna Paulsson har fortfarande sitt huvudkontor i Förslöv i Skåne. Peab har ca 14 000 anställda och omsätter ca 50 miljarder kronor. Företaget är noterat på Stockholmsbörsen och företagets VD heter Jesper Göransson. Porslinsfabriken på Hisingen är ett av företagets senaste projekt.
Vad ska de bygga: Olskroken (planskilda järnvägsspår)
Vem bygger: Peab
Hur mycket kostar det: 2,9 miljarder
När ska det vara klart: 2025
Återstår att fördela en entreprenad – den så kallade BETS-entreprenaden.