Är Tim och Jacob yngsta utställarna?
Tim Sannes och Jacob Hallin på Sweep sopmaskiner är förmodligen yngst i Sverige med ett eget företag inom entreprenadbranschen.
Båda är 23 år och i höst ställer de ut på Entreprenad Live.
– Det är jättekul, säger de båda.
Sweep sopmaskiner startades 2012 av Tims pappa, Lasse och han är fortfarande både delägare och arbetar i företaget.
Företaget ligger i Göteborg. Hittills har Sweep specialiserat sig på en produkt – Nilfisk City Ranger 3500.
– Vi meckar, servar, säljer, demonstrerar och gör allt som behövs för den maskinen, berättar de båda.
Specialiseringen innebär att de kan maskinen ut och innan.
– När man som ung säljare kommer ut till en kund så händer det att man blir lite testad. Då är det skönt och inger förtroende att ha varenda skruv och mått i huvudet, säger Jacob Hallin.
Tim kom in i företaget via pappan men Jacob har en annan bakgrund, bland annat som säljare på Mediamarkt. Sedan 2015 är han också delägare. Ett roligt jobb och intensivt jobb tycker de båda.
– Vi är ofta är borta från verkstan och ute på mässor, kundbesök och liknande nästan halva månaden.
Nilfisk CityRanger 3500 är en fyrhjulsdriven och midjestyrd kompakt sopmaskin som även kan fungerar för vinterunderhållning, skurning, ogräsborttagning och gräsklippning.
Samarbetet med Nilfisk är mycket långtgående. Sweep sopmaskiner har stort inflytande när det gäller att utveckla företagets sopmaskinsprodukter.
– Nilfisks chef för sopmaskiner har kontor här i våra lokaler så det är minst sagt nära.
Nu har man bestämt sig för att också börja sälja ytterligare en Nilfiskprodukt – Nilfisk redskapsbärare.
– Man byter på den redskap på under en minut och man kan hänga på i stort sett vilket redskap man vill, säger Tim Sannes.
Sweeps kunder är främst kommuner och fastighetsbolag. Bara i Göteborg rullar 21 st Nilfisk-maskiner.
Företagets försäljningsfilosofi är att hålla befintliga kunder nöjda snarare än att jaga nya kunder. Service och underhåll ska fungera och den ska vara snabb.
– Det innebär att vi har ett väldigt starkt förtroende på marknaden som i sin tur leder till nya kunder. Försäljningen har gått väldigt bra.