7 saker du inte visste förra veckan
1. Omfattande hamnsanering i Oskarshamn
2. Nu byggs Öresundsregionens högsta kontor
3. Razzior mot byggarbetsplatser
4. Dyra GPS-anläggningar stjäls ur grävmaskiner
5. Volvo presenterar helt elektrisk grävare
6. Bättre för Cat
7. Sälj mark och bygg Oslo-järnväg!
7 saker du inte visste förra veckan. En nyhetssammanfattning av viktiga händelser inom entreprenadbranschen i veckan som gick.
1. Omfattande hamnsanering i Oskarshamn
Oskarshamns hamn är en av Sveriges mest förorenade hamnar med stora förekomster av zink, arsenik, kadmium och dioxiner. Nu rensas botten av det belgiska företaget Envisan, inte utan ett visst besvär.
Entreprenadaktuellt skrev.
Läs mer här.
2. Nu byggs Öresundsregionens högsta kontor
I måndags startades bygget av Nordens största kontorsbyggnad, The Point i Malmö. Huset ska bli 110 meter högt, bara Turning Torso är högre i Malmö.
Byggvärlden skrev.
Läs mer här.
3. Razzior mot byggarbetsplatser
Nio byggarbetsplatser fick oanmälda besök av Arbetsmiljöverket, Polisen och Skatteverket för drygt en vecka sedan. Syftet var att komma åt fusk. Myndigheterna utfärdade fem förbud att fortsätta arbetet. Aktionen leddes av Europol.
Byggvärlden skrev.
Läs mer här.
4. Dyra GPS-anläggningar stjäls ur grävmaskiner
Bara under de sjutton senaste dagarna har 10 dyra GPS-anläggningar stulits ur grävmaskiner och traktorer i örebrotrakten och i Värmland.
Allt om Bilar berättade om stöldvågen.
Läs mer här.
5. Volvo presenterar helt elektrisk grävare
Vid Volvo Group Innovation Summit i mitten av maj presenterade Volvo CE vad som antas vara världens första helt elektriska kompaktgrävare.
Swecon skickade ut ett pressmeddelande.
Läs mer här.
6. Bättre för Cat
Caterpillar har gått kräftgång de sista åren men nu verkar vinden ha vänt. För första gången på två år och för första kvartalet visar nu både omsättning och vinst svarta siffror.
Entreprenad.com skrev
Läs mer här.
7. Sälj mark och bygg Oslo-järnväg!
NCC skissar hur det länge önskade dubbla snabbspåret mellan Oslo och Göteborg kan bekostas helt utan statlig inbladning. Receptet är att sälja värdefull mark.
järnvägsnyheter.se skrev.
Läs mer här.