7 saker du inte visste förra veckan
1. Nu ökar vi byggtakten för bostäder i Göteborg
2. NCC förbereder för Västlänken
3. NCC lägger vägar med stålslagg
4. Mecalac bygger kompaktlastare åt Hitachi
5. Inget materialfel på Göteborgsräls
6. Föraren fick lämna landet – körde livsfarlig last
7. Finansieringsrevolution förutspås inom infrastruktur
7 saker du inte visste förra veckan. En nyhetssammanfattning av viktiga händelser inom entreprenadbranschen i veckan som gick.
1. Nu ökar vi byggtakten för bostäder i Göteborg
I Göteborg byggs det mer än på 40 år. I dag ökar vi trycket ännu mer och höjer målet för bostadsplaneringen till minst 5 000 bostäder varje år, skriver de rödgröna i Byggnadsnämnden.
GP skrev om detta.
Läs mer här.
2. NCC förbereder för Västlänken
NCC startar det inledande arbetet för Västlänken – den nya järnvägstunneln under Göteborg. På uppdrag av Trafikverket ska NCC förbereda mark och ledningar innan tunnelbygget sätter igång om ett par år. Arbetet påbörjas på hösten 2015 och är klart under januari 2017. Totalt sysselsätts ett tjugotal personer. Projektet är värt 163 miljoner kronor.
Maskinentreprenören skrev om detta.
Läs mer här.
3. NCC lägger vägar med stålslagg
NCC och Ovako har tecknat ett tioårigt kontrakt där en biprodukt från Ovakos stålproduktion i Smedjebacken, Ludvika, kommer att skapa bättre – i varje fall starkare – vägar. När NCC återanvänder stålslaggen som ballast i asfalten blir vägbanorna både hållbarare och får upp till dubbelt så lång livslängd.
Maskinentreprenören skrev om detta.
Läs mer här.
4. Mecalac bygger kompaktlastare åt Hitachi
Mecalac och Hitachi har kommit överens om att Mecalac ska bygga kompakta hjullastare åt Hitachi vid fabriken i tyska Büdelsdorf.
EntreprenörAktuellt skrev om detta .
Läs mer här.
5. Inget materialfel på Göteborgsräls
Det var inget materialfel på den nylagda rälsen mellan Alingsås och Göteborg, konstaterar Trafikverket.
De avvikelser som man upptäckt i rälsen på två ställen längs sträckan är att betrakta som normala, men ovanliga, och påverkar inte säkerheten.
EntreprenörAktuellt skrev om detta .
Läs mer här.
6. Föraren fick lämna landet – körde livsfarlig last
Spannmålslastbilen som togs med en överlast på 22 ton utanför Sala skulle ha klampats vid vägkant, enligt en ny lag. Men polisen lät bilen och föraren åka. Nu vet polisen inte var han är.
ATL skrev om detta .
Läs mer här.
7. Finansieringsrevolution förutspås inom infrastruktur
Infrastrukturkommissionen pekar ut fem projekttyper lämpliga för alternativ finansiering. ”Det handlar då inte bara om OPS utan även andra finansieringslösningar”, säger kommissionens ordförande Björn Hasselgren.
Byggindustrin skrev om detta.
Läs mer här.