7 saker du inte visste förra veckan
1. Lastbilschaufför farligaste jobbet
2. NCC ligger kvar med storförlust
3. Huddigs nya hybrid
4. JCB donerar maskiner till Nepal
5. WSP utreder snabbtåg Jönköping-Malmö
6. Danmark köper monsterkran
7. Beslut öppnar för Fehrman
7 saker du inte visste förra veckan. En nyhetssammanfattning av viktiga händelser inom entreprenadbranschen i veckan som gick.
1. Lastbilschaufför farligaste jobbet
Femton lastbilsförare omkom i arbetsrelaterade olyckor 2014 och chaufförer passerade därmed lantbrukare/skogsarbetare som farligaste yrket.
ATL citerade en artikel ur Transportarbetaren.
Läs mer här.
2. NCC ligger kvar med storförlust
För andra året i rad redovisar NCC en förlust på en kvarts miljoner kronor för första kvartalet 2014 jämfört med motsvarande period förra året. NCC hoppas på mer väg och mer asfalt.
ATL noterade förlusterna.
Läs mer här.
3. Huddigs nya hybrid
Genom att kombinera olika tekniker håller Huddig på att ta fram en fullhybrid som spar bränsle, ger ökad effekt och dragkraft, går tystare och är mer miljövänlig.
Entreprenadaktuellt skrev om Tigon.
Läs mer här.
4. JCB donerar maskiner till Nepal
JCB skickar iväg maskiner till ett värde av knappt tio miljoner kronor till Nepalesiska armén för att hjälpa till efter jordbävningskatastrofen.
Maskinentreprenören skrev om hjälpinsatsen.
Läs mer här.
5. WSP utreder snabbtåg Jönköping-Malmö
WSP har fått i uppdrag av Trafikverket att utreda höghastighetståg mellan Jönköping och Malmö. Studien ska ligga till grund för den nationella infrastrukturplan som ska presenteras 2018.
Maskinentreprenören skrev om snabbtåget.
Läs mer här.
6. Danmark köper monsterkran
Danska BMS har från Liebherr för 100 miljoner Dkr köpt Nordens största kran som kan nå 144 meter. Det krävs 100 tågvagnar för att transportera kranen som främst ska användas för att få stora vindmöllor på plats.
Danska Transportmagasinet skrev om jättekranen.
Läs mer här.
7. Beslut öppnar för Fehrman
Ett beslut i danska regeringen har fört Fehrman bält förbindelsen ett steg närmare förverkligandet.
Railway Gazette skrev om beslutet.
Läs mer här.