7 saker du inte visste förra veckan
1. Nu kommer vätgasmotorerna
2. Byggföretag kämpar med kompetensbrist
3. Kritik för otillåten ändring av upphandling
4. Miljardbud på Serneke
5. Kommission ska öka produktiviteten
6. ”Kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige”
7. Trafikverket skärper klimatkraven på asfalt
7 saker du inte visste förra veckan. En nyhetssammanfattning av viktiga händelser inom entreprenadbranschen i veckan som gick.
1. Nu kommer vätgasmotorerna
HD Hyundai Infracore satsar på vätgasmotorer, företaget rullar ut en prototyp i år för validering under 2024 och med målet att inleda en fullskalig massproduktion 2025, skriver Leveranstidningen Entreprenad.
Läs mer här:
2. Byggföretag kämpar med kompetensbrist
En färsk undersökning visar att svenska byggföretag fortfarande kämpar med kompetensbrist. Enligt Byggvärlden saknas både traditionella hantverkskunskaper och digital kompetens.
Läs mer här:
3. Kritik för otillåten ändring av upphandling
Det var en otillåten direktupphandling när Upplands-Bro kommun ändrade en upphandling som gällde ombyggnad av en väg i kommunen. Det anser Konkurrensverket som, enligt ett pressmeddelande, nu riktar kritik mot kommunen.
Läs mer här:
4. Miljardbud på Serneke
Fastighetsinvesteraren Doxa lägger ett rekommenderat bud på byggjätten Serneke, värt cirka en miljard kronor, enligt tidningen Byggindustrin. Erbjudandet är bland annat villkorat av en acceptgrad överstigande 90 procent.
Läs mer här:
5. Kommission ska öka produktiviteten
Ända sedan finanskrisen 2008 har Sveriges produktivitetstillväxt varit låg i ett historiskt perspektiv, hävdar regeringen. Därför tillsätts nu en kommission som ska kartlägga hinder och möjligheter för att stärka produktiviteten i ekonomin, enligt ett pressmeddelande från finansdepartementet.
Läs mer här:
6. ”Kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige”
Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer att förändra järnvägens förutsättningar i grunden. Det hävdar Byggföretagen som i en debattartikel i Barometern varnar för att det sydsvenska järnvägsnätet i Sydsverige blir än mer överbelastat om inte kapaciteten ökar.
Läs mer här:
7. Trafikverket skärper klimatkraven på asfalt
Trafikverket skärper klimatkraven för asfalt med start i sommar. De nya kraven förväntas minska utsläppen av växthusgaser med cirka 30 procent skriver Maskinentreprenören.
Läs mer här: