7 saker du inte visste förra veckan
1. Satsar mer på mindre mässor och event
2. Ritchie Bros-event i Taberg till hösten
3. Fler vill hyra tungt utan förare
4. Volvo CE först med vätgasdumper
5. Hantverkare ser dystert på hösten
6. Kurvigare, backigare och långsammare motorvägar
7. Rototilt stämmer Engcon för patentintrång
7 saker du inte visste förra veckan. En nyhetssammanfattning av viktiga händelser inom entreprenadbranschen i veckan som gick.
1. Satsar mer på mindre mässor och event
Volvo CE, CNH Industrial (Case och New Holland) och JLG satsar mer digitalt och på små event och mindre på jättemässan Bauma skriver Equipment World.
Läs mer här.
2. Ritchie Bros-event i Taberg till hösten
Ritchie Bros, världens största auktionssajt inom entreprenad har etablerat sig i Taberg utanför Jönköping. Ritchie Bros kombinerar maskiner på ett ställe med online auktioner. I den här artikeln i Maskinentreprenörernas tidning säger Ritchie Bros (en bit ner i artikeln) att man till hösten ska hålla ett event i Taberg.
Läs mer här.
3. Fler vill hyra tungt utan förare
Sverige har legat långt framme när det gäller uthyrning av maskiner för byggbranschen – utom just på tyngre maskiner utan förare. Men nu ökar också den uthyrningen i snabb takt skriver Maskinentreprenören.
Läs mer här.
4. Volvo CE först med vätgasdumper
Ett bränslecellssystem från PowerCell Sweden står för kraften på världens första vätgaselektriska och helt utsläppsfria dumper-prototyp som byggts av Volvo Construction Equipment, skriver Power Cell i ett pressmeddelande.
Läs mer här.
5. Hantverkare ser dystert på hösten
Skenande priser och brist på material har satt ner humöret på hantverkarna inom byggsektorn. Många spår färre jobb i höst och en del har redan börjat känna av det, skriver Byggvärlden och citerar Hantverksbarometern.
Läs mer här.
6. Kurvigare, backigare och långsammare motorvägar
Norska Trafikverket föreslår att principen för motorvägar ska ändras. I stället för att bygga raka vägar där man kan susa fram i 110 kilometer i timmen föreslår man återbruk av gamla vägstumpar och att man tillåter mer backar och kurvor. Men då måste också farten sänkas till 90 kilometer i timmen, skriver At.no.
Läs mer här.
7. Rototilt stämmer Engcon för patentintrång
Det två tillverkarna av tiltrotatorer Rototilt och Engcon har hamnat i luven på varandra om säkerhetslåset. Rototilt hävdar att Engcon använder deras teknik, vilket Engcon förnekar. I Dagens Infrastruktur återges Engcons försvar.
Läs Rototilts pressmeddelande här.
Läs om Engcons kommentar.