Massiv satsning av Zeppelin
I Zeppelins monter på Entreprenad Live kommer tyngdpunkten att ligga på digitalisering och elektrifiering. Det lär dock inte visas någon av Caterpillars elektrifierade maskiner, men fossilfritt ska det bli ändå. De maskiner som tas till mässan drivs genomgående med HVO100.
Det har nu gått ungefär fyra år sedan Zeppelin – sedan länge ansvarigt för Caterpillars produkter i Tyskland – tog över ansvaret även i Sverige. Sedan dess har satsningen på Sverige varit massiv, något som bland annat lett till att verksamheten nu omfattar såväl entreprenad- och gruvmaskiner som rental, motorer och generatorer samt uthyrning av kraft, värme och kyla.
Besökarna på Entreprenad Live kommer till och med att få en påtaglig uppfattning om satsningen i och med att Zeppelins nya svenska högkvarter växer fram i nära anslutning till såväl mässområdet som Landvetter flygplats.
– Väggarna är resta och taket på plats. Nu samlar vi allt under ett tak. Alla verksamheter, kontor, verkstad, lager och ett nytt demo-område ligger i direkt anslutning till varandra. Tack vare de större och skräddarsydda verkstadslokalerna kan vi dessutom öka kapaciteten, korta ledtiderna och ge våra kunder en högre servicenivå. Vi räknar med att verkstadsdelen ska flytta in i vår och kontorsdelen till sommaren, säger Camilla Hessel Ingvarsson, marknadsansvarig på Zeppelin i Sverige.
Utöver det svenska huvudkontoret och den multifunktionella serviceanläggningen etableras även en heltäckande bas för Zeppelins samtliga verksamheter i regionen, exempelvis utgångspunkt för företagets fältservicemekaniker i västra Sverige liksom Zeppelin Rental, Zeppelin Power Systems och Zeppelin Energy Rental. Bedömningen är att den nya anläggningen kommer att sysselsätta cirka 180 personer.
På den 31 000 kvadratmeter stora tomten inryms en total lokalyta på ungefär 9 000 kvadratmeter. Av detta åtgår närmare 7 800 kvadratmeter till verkstad, lager och kontor. Hela anläggningen blir miljöcertifierad enligt BREEAM In-Use, vilket ingår i Zeppelinkoncernens ambition att vara koldioxidneutralt 2030.
Även etableringarna i övriga landet kommer att rustas upp efter hand, enligt en fastställd tioårsplan. En av nyckelpositionerna i den svenska verksamheten har etableringen i Boden som ligger nära gruvindustrin med sina stora och tunga maskiner. Här ges också en av väldigt få möjligheter att provköra hybridväxellådor.
Samtidigt tas krafttag för att stärka positionen som uthyrare av bland annat maskiner och utrustning. Maskinuthyrning har funnits även innan Zeppelin tog över, men nu görs en mer målinriktad satsning som spänner över ett bredare utbud av produkter. Nu finns exempelvis paddor och belysning med i sortimentet liksom kraft i olika former.
– Vi ser ett tydligt uppsving med ökad efterfrågan på hyra av kraftproduktion, säger Kristian Johansson, Zeppelins produktchef för hjullastare, schaktare och väghyvlar.
På produktsidan noteras ett ökat intresse för fossilfria lösningar Det märks även i den nya huvudanläggningen som bland annat utrustas med laddmöjligheter för kommande generationer av batterielektriska maskiner. Där finns också rena utrymmen där man kan jobba med batterielektronik.
– Vad gäller drivmedel arbetar Caterpillar intensivt med flera spår. Allt från att minska utsläppen från traditionellt dieseldrivna maskiner till bränsleceller och vätgas. Just nu är det inom elektricitet det händer mest. Bland annat lanserade Caterpillar fyra mindre modeller – två grävare och två hjullastare – på Bauma förra året. Tyvärr ser det inte ut som om vi får någon av dessa till Entreprenad Live, men vi kommer trots det med att ha ett stort fokus på batterimaskiner. Vi räknar med att få den första batterielektriska maskinen till Sverige under nästa år.
Trots de bekymmer som följde med först pandemin och därefter den ryska invasionen i Ukraina har det rullat på bra.
– Vi märker en svag nedgång på världsmarknaden, men det tickar på riktigt bra i Sverige. Vi har fortfarande en stor orderstock eftersom svårigheten att få tag på vissa komponenter förlängt leveranstiderna. Bland de största problemen var att vi hade en stor svetsfabrik i St Petersburg som vi behövde ersätta. Bland annat har vi just dragit igång produktionen efter utbyggnaden av en fabrik i Rumänien.
– I och med att leveranskedjorna i stort fungerar som de ska är komponentbristen inte längre något större problem och vi är på väg att komma ikapp. Det blir bättre och bättre månad för månad. Leveranstiderna av de maskiner som säljs i dag är praktiskt taget nere på normala nivåer. Vi är väldigt starka på gruvsidan och den verksamheten går riktigt bra i Sverige samtidigt som våra maskiner också är efterfrågade när infrastrukturen byggs ut – något som sker i hela landet.
– Även om vi inte kan visa någon av våra elektriska maskiner på mässan kan vi informera om vad som är på gång. Besökarna får också ta del av de verktyg vi har inom digitalisering för att jobba smartare, effektivare och mer bränslesnålt. Och givetvis se och känna på vad våra maskiner går för, säger Kristian Johansson.